Przejdź do głównej zawartości
Peugeot 108

Peugeot 108 - mały wielki samochód miejski

Peugeot 108 to miejski samochód zaliczany do segmentu A. Jest produkowany w Czechach od 2014 roku przez francuski koncern PSA Peugeot Citroen. Jego bliźniaczymi modelami są Toyota Aygo oraz Citroen C1. Wszystkie trzy modele nazywane są potocznie trojaczkami z Kolina, ponieważ zjeżdżają z taśmy produkcyjnej tej samej fabryki. Dzielą ze sobą również wiele elementów konstrukcyjnych, w tym także płytę podłogową oraz jednostki napędowe. Niewielki i kompaktowy Peugeot 108 przyciąga wzrok nieszablonowym designem. Nowoczesny wygląd nadaje mu grill z dużym wlotem powietrza, a całość dopełniają reflektory o łagodnie zarysowanej linii, wzbogacone czarnymi i chromowanymi detalami, dodającymi modelowi odrobinę drapieżności. Oryginalności nadaje mu umieszczona w górnej części lamp listwa świateł diodowych. Wszystko to sprawia, że również decydując się na samochód używany, kierowca zyska auto, które jeszcze przez wiele lat będzie wpisywało się w nowoczesną stylistykę pojazdów królujących na ulicach. Peugeot 108 jest dostępny w dwóch typach nadwozia: jako trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback. Wśród propozycji koncernu znalazł się również wariant TOP 8 z otwartym nadwoziem wyposażony w elektrycznie składany, materiałowy dach. Mimo niewielkich gabarytów samochód może bez problemu pomieścić na pokładzie cztery osoby. Na uwagę zasługuje też 196-litrowy bagażnik, który po złożeniu tylnej kanapy powiększa swoją objętość do blisko 800 litrów. Dzięki wyjątkowej zwrotności świetnie sprawdza się jako auto do przemieszczania się w terenie miejskim, gdzie kierowca często musi mierzyć się z zatłoczonymi ulicami i parkingami. Za największych konkurentów Peugeota 108 uważa się Fiata Pandę, Hyundaia i10, Kię Picanto, Opla Adama, a także Renault Twingo i Skodę Citigo.

Krótka, lecz ciekawa historia modelu

Peugeot 108 jest następcą produkowanego przez koncern PSA w latach 2005-2014 modelu 107, który zaskarbił sobie sympatię miłośników niewielkich pojazdów, idealnie sprawdzających się w terenie miejskim. Nowy model został po raz pierwszy zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2014 roku i od razu okrzyknięto go jednym z najciekawszych małych aut miejskich. Kilka miesięcy później z taśmy produkcyjnej zjechały pierwsze egzemplarze. Rok po premierze francuski producent poszedł o krok dalej, proponując kierowcom możliwość spersonalizowania swojego samochodu. W 2015 roku w ofercie pojawiły się dwa nowe rodzaje wyposażenia wnętrza oraz możliwość zamówienia pięciodrzwiowej wersji pojazdu w kombinacji dwukolorowej. Apetyt kierowców zaostrzyło ponadto pięć nowych barw nadwozia. Klient mógł przy tym wybrać jedną z siedmiu tematycznych wersji personalizacji. Obejmowały one naklejki zewnętrzne oraz te we wnętrzu kabiny, zróżnicowane nakładki na obudowy lusterek wstecznych oraz dywaniki. Peugeot 108 gwarantuje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa również jako samochód używany. W standardzie auto wyposażono w sześć poduszek powietrznych - dwie czołowe, dwie boczne z przodu oraz kurtyny powietrzne dla osób podróżujących z przodu, jak również dla pasażerów tylnej kanapy. W testach bezpieczeństwa Euro NCAP samochód otrzymał wysoki, 4-gwiazdkowy wynik. W wyposażeniu opcjonalnym można było znaleźć natomiast asystenta ruszania pod górę, system kontrolujący ciśnienie w oponach, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu oraz regulację wysokości fotela kierowcy. Kierowcy decydujący się na używanego Peugeota 108 mogą też liczyć na klimatyzację automatyczną, kamerę cofania, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu oraz możliwość podłączenia smartfona dzięki systemowi MirrorLink.

Peugeot 108 - oszczędny, ekologiczny i bardzo zwrotny

Pod maską wszystkich trojaczków z Kolina kierowcy znajdą zmodyfikowany silnik VVT-i z trzema cylindrami charakteryzujący się pojemnością 1,0 litra. Jednostkę tę produkowano w polskiej fabryce Toyota Motor Manufacturing w Wałbrzychu. Specjaliści w zakresie motoryzacji zgodnie twierdzą, że jest to jeden z najlżejszych silników w swojej klasie, wyróżniający się wysoką kulturą pracy. Jednostka generuje moc rzędu 68 KM i jest połączona z pięciostopniową, manualną przekładnią, chociaż opcjonalnie może być sprzężona z automatyczną skrzynią biegów. Peugeot 108 dobrze wypada w testach ekologicznych. Emisja dwutlenku węgla w przypadku silnika VVT-i nie przekracza bowiem 88 g/km. Warto zaznaczyć, że w ofercie koncernu znalazł się ponadto nieco mocniejszy motor PureTech o pojemności 1,2 litra i mocy 82 KM oraz jednostka napędowa E VVT-i z systemem start-stop. Model ten został wyposażony w napęd na przednie koła. Dzięki prostej konstrukcji pojazd nie sprawia problemów w przypadku ewentualnej naprawy. Jego zaletą jest także szeroka dostępność części zamiennych. Samochód ma zaledwie 3470 mm długości i 1620 mm szerokości, zaś jego promień skrętu nie przekracza 4,8 metra. W efekcie pojazd nie przysparza problemów podczas manewrów. W najlżejszej konfiguracji auto waży jedynie 840 kilogramów. Uwagę kierowców przyciąga ponadto wersja TOP 8 z elektrycznie rozsuwanym dachem. Warto podkreślić, że możliwe jest zatrzymanie stopnia odkrycia nadwozia na każdym etapie rozsuwania panelu dachowego. Podczas rozsuwania dachu automatycznie uruchamia się spojler, którego zadaniem jest tłumienie szumu powietrza w kabinie. Peugeot postawił również na maksymalny komfort we wnętrzu pojazdu. Oprócz wygodnych foteli kierowca i pasażerowie mogą liczyć na szereg gadżetów elektronicznych, w tym także 7-calowy dotykowy ekran pełniący funkcję interfejsu radia i komputera pokładowego. To i wiele innych udogodnień sprawiają, że auto gwarantuje wyjątkowy komfort podróży i jest ciekawą propozycją nawet dla największych koneserów niewielkich, lecz oryginalnych pojazdów miejskich.