Przejdź do głównej zawartości
Peugeot 206

Peugeot 206 - francuski klasyk na nowe stulecie

Peugeot 206 to z pewnością jeden z tych pojazdów, z których francuski koncern może być najbardziej dumny. To nieduże, popularne auto, którego debiut przypadł na rok 1998 pozwoliło Peugeotowi pewnym krokiem wejść w XXI wiek. Zadaniem, jakim przed dwieścieszóstką postawił producent, było zastąpienie zasłużonego modelu 205, produkowanego już od 1982 roku, który przeprowadził koncern przez kryzysowy dla branży motoryzacyjnej początek lat 80. i w ciągu kilkunastu lat swej historii sprzedał się w przeszło 5 milionach egzemplarzy. Pod koniec lat 90. stało się jednak jasne, że z kanciastą karoserią czas już się pożegnać. Model 206, którego debiut jesienią 1998 roku, stanowił dla Peugeota ogromny krok naprzód w dziedzinie wzornictwa i wyznaczył nowy standard stylistyki nie tylko dla własnej marki, a jego rysy do dziś dostrzec można wyraźnie w kolejnych propozycjach francuskiego producenta. Rzadko się zdarza, by popularne auto miejskie budziło swym wyglądem tyle zaciekawienia, tak szybko zjednywało sobie powszechną sympatię i zapadało w pamięć, jak właśnie Peugeot 206. Co ważne, dobre wzornictwo nie ograniczyło się w jego przypadku wyłącznie do wyglądu świateł czy linii karoserii, ale oznaczało również optymalne rozplanowanie wnętrza. Dwieścieszóstka uchodzi więc za auto wyjątkowo przestronne i wygodne dla pasażerów, oferuje też wiele opcji powiększenia przestrzeni bagażowej. Choć w plebiscycie na Europejski Samochód Roku osiągnął “jedynie” trzecią pozycję - za Fordem Focusem i Oplem Astrą G. Peugeot 206 nie zawiódł pokładanych w nim nadziei i prędko okazał się szlagierem: przebił w skali sprzedaży sukces swego poprzednika i stanowi do dziś najchętniej kupowany ze wszystkich francuskich modeli samochodów. Szybki sukces model 206 zawdzięcza z pewnością elegancji i doskonałemu dostosowaniu do wymagań stawianych niedużym autom miejskim.

Z kalendarium Peugeota 206

Model 206 pojawił się na rynku francuskim w 1998 roku jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, w czterech wersjach z silnikiem benzynowym i jednej z silnikiem Diesla. Po przychylnym przyjęciu auta Peugeot w imponującym tempie rozszerza gamę dwieścieszóstki o kolejne odsłony. Jeszcze w 1999 roku debiutują sportowe S16/GTi i GT - limitowana do 4 tys. egzemplarzy - która posłużyła za podstawę do stworzenia wersji rajdowej oznaczonej WRC. Do opcji silnika dołącza w tym samym roku dwulitrowy Diesel HDi - jedna z odmian innowacyjnego niskoemisyjnego napędu, opracowanego przez Peugeota i Citroena (czyli koncern PSA), obecnych w wielu nowszych modelach aut obu marek. Ukłonem w stronę klientów przywiązanych do luksusowych detali stała się z kolei wersja Roland Garros, z dachem panoramicznym i skórzaną tapicerką. Kolejną nowością, która z miejsca zdobywa sobie ogromną popularność, było coupé-cabrio (CC) z pomysłowym sztywnym, hydraulicznie składanym dachem. Prezentowany wcześniej jako prototyp o nazwie Peugeot 20 Coeur wchodzi do sprzedaży w grudniu 2000 w niemal niezmienionej formie, a jego wytwórca, fabryka w Mulhouse, przez kilka miesięcy nie może nadążyć za ilością zamówień. Peugeot 206 w wariancie kombi (nazwanym przez producenta SW) dołącza do oferty w 2002 roku, a w kolejnym sezonie debiutuje RC - najmocniejsza, sportowa odmiana 206. Również w 2003 roku Peugeot decyduje się poddać model nieznacznemu faceliftingowi. Przez pierwsze lata słupki sprzedaży imponująco pną się w górę, by w 2005 roku sięgnąć rekordu dla pojedynczego modelu Peugeota - 5,4 milionów pojazdów. Oprócz europejskich fabryk Peugeot 206 produkowany jest również w Chile i Argentynie (od 1999), Iranie i Brazylii (od 2001), a od 2006 także w Chinach. W 2009 roku przechodzi jeszcze jedną, tym razem głębszą metamorfozę i sprzedawany jest odtąd pod nazwą Peugeot 206+. Upodabnia się zarazem do swojego następcy, modelu 207, który pojawił się na rynku już 3 lata wcześniej. Ostateczne rozstanie z dwieścieszóstką nastąpiło jednak w 2012 roku. Jedyną opcją dla nieprzejednanych fanów modelu 206 pozostaje zatem dzisiaj samochód używany.

Od kociaka do lwiątka

Do zalet Peugeot 206 z pewnością z pewnością zaliczyć można ogromny wybór opcji - nie tylko pod względem typów nadwozia, od kombi po fantazyjną wersję cabrio, ale również parametrów silnika - od najskromniejszego 1,1 l po bardzo zrywne modele sportowe. Wśród modeli benzynowych można zatem spotkać wersje o mocy od 60 do aż 177 KM, natomiast Diesle osiągają od 68 do 109 KM. Najwięcej emocji fanom szybkiej jazdy dostarczyć może Peugeot 206 w wersji RC, który został wyposażony w czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności prawie 2 litrów, o mocy 177 KM, co pozwala mu przyspieszać do 100 km/h w niewiele ponad 7 sekund, a na torze wyścigowym osiągać prędkość do 225 km/h. Dynamiczna sylwetka i stabilna konstrukcja okazują się przy takich osiągach ważnym atutem. Auto wyjątkowo dobrze poddaje się kierowcy i zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa i pewności jazdy. Jedną z nowości wprowadzonych do modelu 206 w 2001 roku była multipleksowa instalacja elektryczna (MUX). Bywa ona zarówno zaletą, jak i problemem dla posiadaczy dwieścieszóstek - ze względu na awarie, które mogą się przytrafiać przy tego rodzaju unowocześnieniach. Kupując samochód używany, warto zawsze zwrócić uwagę na miejsca szczególnie narażone na uszkodzenia i zużycie. Dla Peugeot 206, auta przeznaczonego przede wszystkim do jazdy w warunkach miejskich i po drogach szybkiego ruchu, polskie trasy bywają sporym wyzwaniem. Specjaliści zalecają więc, by uważnie przyjrzeć się dolnym partiom kupowanego pojazdu.