Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
porsche-356-side

Porsche 356

Porsche 356 Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Porsche 356, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Przemykające po drodze Porsche 356 zapiera dech w piersiach każdemu miłośnikowi motoryzacji. To klasyk, który od kilkudziesięciu lat jest uważany za doskonałość w każdym calu. Ten wyjątkowy samochód sportowy był produkowany w latach 1948-1964 przez niemiecki koncern Porsche. Warto pamiętać, że jest pierwszym modelem tej firmy. Był dostępny w dwóch wersjach nadwozia - jako kabriolet oraz wariant coupé. Design pojazdu został stworzony przez Ferdinanda "Ferry'ego" Porsche, syna założyciela marki. Ten niezwykle utalentowany inżynier wsławił się wcześniej projektem Volkswagena Garbusa, z którym model 356 dzielił wiele części konstrukcyjnych, w tym także silnik, zawieszenie i podwozie. Pod koniec lat 50. XX wieku, kiedy koncern zaczął osiągać spore zyski, nacisk został położony na zmaksymalizowanie osiągów. Od tej pory Porsche 356 zyskało szereg nowych podzespołów charakterystycznych wyłącznie dla własnej marki. W tym samym roku auto zostało zaprezentowane na Nowym Kontynencie i błyskawicznie spotkało się z ogromnym uznaniem jego mieszkańców. Perfekcyjna aerodynamika, wyjątkowa precyzja wykonania oraz znakomite osiągi sprawiają, że do dziś jest ono marzeniem prawdziwych koneserów motoryzacji także jako samochód używany. Nie zmienia to jednak faktu, że pojazd jest w zasadzie nieosiągalny na rynku wtórnym.

Trudne początki i spektakularny sukces

Chociaż pierwsze Porsche 356 zjechało z taśmy produkcyjnej w 1948 roku, prace nad modelem rozpoczęto jeszcze przed drugą wojną światową. Biuro projektowe marki stworzyło wówczas projekt określany jako Porsche 114, cechujący się umieszczonym centralnie silnikiem V-10 chłodzonym wodą. Motor ten koncern planował włączyć do swojej produkcji seryjnej. Pomysł nie spotkał się jednak z aprobatą władz III Rzeszy, które nakazały przekazać projekt fabryce Volkswagena i przystosować do podzespołów królującego wówczas na drogach Garbusa. W zakładach Porsche powstały natomiast trzy egzemplarze modelu znanego jako Porsche Type 64 z aerodynamiczną aluminiową karoserią, które po 1945 roku posłużyły jako prototyp znanej do dziś serii 356. W przeciwieństwie do poprzednika była ona jednak wyposażona w nadwozie wykonane ze stali. Statystyki pokazują, że z taśmy produkcyjnej zjechało 76320 egzemplarzy pojazdu, który największą sławę zyskał w krajach Ameryki Północnej. Od 1959 roku była produkowano drugą generację pojazdu, zaś trzecia odsłona pojawiła się w salonach w 1963 roku. Warto zaznaczyć, że przez cały okres produkcji powstało blisko 50 wariantów Porsche 356 oznaczanych literą generacji, po której zapisywano pojemność silnika i ewentualnie nazwę specjalną. Pozwalało to uzyskać ogromne zróżnicowanie stylizacyjne i konstrukcyjne osiągane w obrębie tego samego modelu.

Najpopularniejsze warianty

W chwili rozpoczęcia produkcji największym uznaniem kierowców cieszyły się kabriolety Porsche 356, co sprawiło, że po kilku latach od debiutu ich łączny udział w produkcji przekroczył 50%. Najbardziej znany był przy tym pozbawiony dachu Speedster, który zadebiutował w 1954 roku. Samochód ten został zaprezentowany w krajach Ameryki Południowej, gdzie bardzo szybko zaskarbił sobie sympatię miłośników czterech kółek. Nisko pochylona przednia szyba, kubełkowe fotele oraz silnik o imponującej mocy sprawiały, że stał się doskonałą propozycją dla fanów mocnych wrażeń. Pod koniec 1958 roku Speedster został zastąpiony przez wersję Convertible D. Od poprzedniego modelu różniła się ona nieco większą szybą tylną i szklanymi szybami bocznymi. Kierowcy mogli też liczyć na wygodniejsze fotele. Ostatnim modelem, który trafił do sprzedaży, było Porsche 356C. Pojazd pojawił się w salonach samochodowych w 1964 roku. Auto zostało wyposażone w hamulce tarczowe oraz silnik pushrod - najsilniejszą jednostkę napędową, jaka do tamtego czasu została wyprodukowana przez markę. Kierowcy docenili fakt, iż 95-konny motor SC gwarantował niespotykany dotychczas komfort jazdy i generował imponujące osiągi. Sprzedaż modelu osiągnęła 14151 sztuk. Pod koniec 1964 roku Porsche 356 zostało zastąpione modelem 911, chociaż koncern jeszcze przez rok prowadził sprzedaż wersji 356 w Ameryce Północnej.

Konstrukcja wyprzedzająca epokę

Porsche 356 było wyposażone w czterocylindrowy silnik chłodzony powietrzem, który został umieszczony w tylnej części pojazdu. Napęd był przekazywany za pomocą czterostopniowej manualnej skrzyni biegów. Model dysponował przy tym napędem na tylną oś. Najsłabszą jednostką był 1,1-litrowy motor osiągający moc 40 KM. Najmocniejszym silnikiem był natomiast wariant o pojemności 2,0 l i mocy rzędu 160 KM, który można było znaleźć pod maską Porsche 356 B Carrera 2. Dużym uznaniem kierowców cieszyła się 95-konna jednostka napędowa 1.6 montowana w samochodach III generacji. Czterocylindrowy silnik typu bokser wyróżniał się doskonałą kulturą pracy i zapewniał dynamiczne przyspieszenie. Motor zapewniał autu przyspieszenie do prędkości maksymalnej 185 km/h. Decydując się na samochód używany, warto jednak pamiętać, że silniki Porsche 356 to skomplikowane jednostki, które mają za sobą kilkadziesiąt lat pracy. Należy zatem liczyć się z dość dużymi kosztami eksploatacji samochodu oraz skomplikowanymi naprawami w przypadku awarii. Zdecydowanym atutem jest tutaj pokrewieństwo modelu z Volkswagenem, które zdecydowanie zwiększa dostępność części zamiennych i pozwala znacząco obniżyć koszty utrzymania i remontu pojazdu. Fakt ten sprawia także, że na rynku można znaleźć repliki Porsche 356 o zbliżonych parametrach konstrukcyjnych i podobnych właściwościach jezdnych. Prawdziwi koneserzy motoryzacji twierdzą jednak, że ideał może być tylko jeden i nie wahają się sięgać po auta z najwyższej półki. Co otrzymują w zamian? Satysfakcję z jazdy, nieporównywalną do tej czerpanej z prowadzenia innych pojazdów.