Przejdź do głównej zawartości

Znajdź używane Porsche 924 motocykle na AutoScout24

Porsche 924

W roku 1976 pojawia się na rynku pierwszy model Porsche 924

Techniczna współpraca producentów aut Volkswagena i Porsche ma miejsce od lat 50. XX wieku. Założyciel firmy Ferdinand Porsche uczestniczył w procesie powstawania Volkswagena “Garbusa” i opartego na jego technologii Porsche 356.Jednak wspólne prace nad projektem samochodu sportowego nie przebiegały bezproblemowo. W latach 60. inżynierowie z Wolfsburga i Stuttgartu-Zuffenhausen współpracowali przy budowie modelu Porsche 914 . W roku 1969 udało się wspólnie doprowadzić projekt do końca i można było ruszyć z produkcją seryjną. Jednak strategia sprzedaży stała się powodem nieporozumień. Mimo to Porsche przyjął zlecenie budowy następcy, który miał wzbogacić paletę modeli VW . W produkowanych przez spółkę-córkę Volkswagena Audi. Kiedy nowy samochód sportowy był gotowy, Volkswagen wycofał się ze współpracy. Porsche, mając praktycznie gotowy samochód, postanowił wzbogacić swoją ofertę o nowy bardziej dostępny model. Do tej pory flagowym autem w ofercie był klasyczny Porsche 911. W roku 1976 zjechał z taśmy Porsche 924. Silnik i podzespoły do coupé dostarczał Volkswagen, a produkcja odbywała się w zakładach Audi w Neckarsulm – tylko tyle zostało z wcześniejszych wspólnych planów. Samochód produkowany był do roku 1988.

Porsche 924 jest pierwszym samochodem producenta, w którym zastosowano technikę chłodzenia silnika cieczą

Innowacyjne wzbogacenie palety modeli czy szokujące zerwanie z tradycją – takie pytanie zadawali tradycyjni klienci, kiedy w roku 1976 Porsche 924 pojawił się w salonach sprzedaży. Do tej pory samochody Porsche posiadały chłodzone powietrzem silniki typu bokser, które uważane były za serce każdego modelu tej marki. Stylistyka coupé s była całkowicie odmieniona: składane reflektory, wydłużona maska, przód w kształcie klina i duża szyba w klapie bagażnika nadawały mu całkowicie nowe oblicze.

Porsche 924 – podstawowe wersje jednostek napędowych i turbodoładowanie

Chłodzone powietrzem rzędowe silniki z czterema cylindrami w początkowym okresie dostarczał Audi. Coupé ze Stuttgartu osiągało moc 125 KM (92 kW) z przyspieszeniem do stu kilometrów na godzinę w czasie 9,6 s, zaś jego prędkość maksymalna wynosiła nieco ponad 200 km/h. W latach 1978-1980 oferowano także wersję z napędem o mocy 170 KM (125 kW), którą zastąpiono silnikami z turbodoładowaniem. Były one dostępne do roku 1983 i pozwalały na przyspieszenie do „setki” w czasie 7,8 s oraz uzyskanie prędkości maksymalnej 225 km/h. Klienci mieli do wyboru skrzynię automatyczną lub czterobiegową manualną, która w modelach od rocznika 1980 zastąpiona została pięciobiegową.

Nowe jednostki napędowe dla modeli Porsche 924 Carrera i Porsche 924 S

W roku 1981 kojarzony ze świetnymi osiągami i sportową jazdą Porsche postanowił uzupełnić paletę modeli o znane już z Porsche 911 wersje Carrera. Porsche 924 Carrera GT, GTS i GTR, produkowane w niewielkich seriach z przeznaczeniem rajdowym, otrzymały homologację do jazdy w ruchu drogowym. Wersje te były lżejsze i łatwe do rozpoznania dzięki szerszym błotnikom. Topowa wersja osiągała moc 375 KM (276 kW). W ostatnich trzech latach 1985-1988 wersja podstawowa nazwanego teraz Porsche 924 S modelu otrzymała nowe jednostki napędowe o mocy do 160 KM (118 kW) z przyspieszeniem do stu kilometrów na godzinę w 8,2 s i prędkością maksymalną 220 km/h. Zespoły napędowe pochodziły z zaprezentowanego w roku 1981 Porsche 944, którego skonstruowano na bazie Porsche 924 Carrera GT. Model ten zastąpił w roku 1988 serię 924.