Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
default-banner-l-01.jpg

BMW E90

BMW serii 3 to dla wielu kierowców niedościgniony wzór doskonałości. Trójka wydaje się łączyć wszystko, czego oczekują od samochodu miłośnicy motoryzacji - klasyczne nadwozie sedana, a przy tym sportowy charakter i najwyższą jakość wykończenia – ponadto mocne, dynamiczne silniki i solidne zawieszenie, dające prawdziwą frajdę z jazdy. I w końcu - prestiż, niezawodność i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie. Wszystko to staje się dostępne za sprawą oferty aut używanych. Podczas gdy na nowe BMW stać tylko nielicznych, samochód używany z lat 2005-2013 można znaleźć za całkiem przyzwoite kwoty.

Ideał piątej generacji

BMW E90 - piąta generacja serii 3 bawarskiego koncernu miała swoją premierę w 2005 roku. W kolejnych latach wersja sedan została uzupełniona o kombi (E91) oraz coupé (E92). Ostatnią odsłoną „trójki” wspomnianej generacji była wersja kabriolet (E93), która pojawiła się w 2007 roku. BMW E90 jest większe i szersze od swojego poprzednika. Karoseria została wydłużona o 5 i poszerzona o 8 cm. Nie spowodowało to jednak wzrostu masy, gdyż w konstrukcji pojazdu po raz pierwszy wykorzystano lekkie stopy metalu oraz nowoczesne materiały. Nowością konstrukcyjną było wykonanie tylnej części podłogi z tworzywa sztucznego oraz zastosowanie aluminium na nieznaną dotychczas skalę. Samochód nie przybrał na wadze, a jego odporność na korozję wzrosła. Kupując samochód używany, należy jednak dokładnie sprawdzić podwozie, ponieważ poszczególne elementy mogą nosić ślady uszkodzeń. Dotyczy to aut powypadkowych, które nie zostały w odpowiedni sposób naprawione. BMW E90 zostało wyposażone w innowacyjne rozwiązania elektroniczne. Napęd w wersji 4x4 przenoszony jest przez sprzęgło sterowane elektronicznie. Elektroniczne jest także wspomaganie kierownicy, a pod maską niektórych wersji silnikowych znalazł się bezpośredni wtrysk paliwa, za działanie którego także odpowiada elektronika. We wnętrzu pojazdu znajduje się system multimedialny iDrive zintegrowany z nawigacją satelitarną. Samochód w środku jest świetnie wyciszony, a cały kokpit został zaprojektowany funkcjonalnie i ze smakiem. Wszystko to daje wyjątkowe poczucie komfortu, które przekłada się na radość z jazdy. Chociaż BMW E90 nie jest najtańszy w eksploatacji, oferuje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa i wprost genialnie się prowadzi.

Moc pod kontrolą

To zawieszenie i cały układ jezdny wydają się najmocniejszą stroną BMW E90, który w 2006 roku uzyskał tytuł światowego samochodu roku (World Car of the Year). Kupując BMW serii 3 z lat 2005 – 2013, ma się do wyboru bardzo szeroką gamę silników w ponad 20 wersjach mocy. Na szczególne zainteresowanie zasługują używane jednostki benzynowe 2.0/150 KM, a także turbodiesle 3.0d. Z ostrożnością należy podchodzić do samochodów używanych, wyposażonych w motor diesla 2.0d zwłaszcza, gdy na liczniku zostało już przekroczone 200 000 km. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem wydaje się także manualna skrzynia biegów, ponieważ jest nie tylko trwalsza od automatu, ale pozwala też do maksimum wykorzystać możliwości maszyny. Dobrze jest także poszukać samochodu, który przez dłuższy okres eksploatacji był serwisowany w ASO. Autoryzowane stacje obsługi usuwały w modelu BMW E90 wszystkie typowe „choroby wieku dziecięcego”, a więc usterki, które pojawiały się w samochodach na początku produkcji. Zresztą koncern z Bawarii sukcesywnie wprowadzał poprawki do modelu, a w kolejnych latach pojawiały się nowe, udoskonalone wersje jednostek napędowych. BMW E90 weszło na rynek z silnikami benzynowymi 2.0 129 KM (318i), 2.0 150 KM (320i), 3.0 218 KM (325i) i 3.0 258 KM (330i) oraz z turbodieslami 2.0 122 KM (318d), 2.0 163 KM (320d) i 3.0 231 KM (330d). W 2006 roku zaproponowano benzynowe silniki 2.0 174 KM (320si) i 3.0 306 KM (335i), turbodiesle 3.0 197 KM (325d) oraz 3.0 286 KM (335d). Kolejne odsłony "trójki" z 2008 roku wyposażone były w benzynowe silniki 1.6 122 KM (316i), 2.0 143 KM (318i), 2.0 170 KM (320i) oraz 3.0 272 KM (330i), a także turbodiesle 2.0 143 KM (318d) 2.0 177 KM (320d) i 3.0 245 KM (330d). Lata 2009 i 2010 to wejście do produkcji turbodiesli 2.0 115 KM (316d) oraz 2.0 184 KM (320d). Warto zaznaczyć, że dla klientów poszukujących optymalnych wrażeń z jazdy przy umiarkowanych kosztach eksploatacyjnych samochodu używanego, najbardziej odpowiednie wydają się wersje z silnikiem 4-cylindrowym, a więc 318i oraz 320i wyposażone w tradycyjny wtrysk paliwa. Wśród turbodiesli poszukiwany jest model 318d oraz 320d. Jednostki 6-cylindorwie są, jak na obecne ceny paliwa, dość drogie w eksploatacji. Bezpośrednie wtryski paliwa nie charakteryzują się z kolei taką trwałością, jak wtryski tradycyjne. Poza tym są bardzo wrażliwe na jakość paliwa - właściciele BMW E90 w wersji z bezpośrednim wtryskiem muszą tankować benzynę na markowych stacjach, co także przekłada się na koszty eksploatacji. Ewentualne uszkodzenie wtrysków wiąże się z poważnymi wydatkami sięgającymi nawet kilku tysięcy złotych. Poza tym, samochód z Bawarii, z nawiązką rekompensuje wszystkie ponoszone wydatki. Po przejechaniu pierwszych kilkudziesięciu kilometrów, każdy kierowca dokładnie poczuje wszystko, co składa się na legendę marki. BMW E90 to auto niemające sobie równych. Nawet jeżeli rynek oferuje wiele bardziej praktycznych pojazdów, czyli takich, które są bardziej uniwersalne i tańsze, żaden z nich nie zapewni wrażeń z jazdy porównywalnych z prowadzeniem BMW. Seria 3 z lat 2004-2012 nie bez powodu znajduje się na liście najbardziej poszukiwanych samochodów używanych. Cechy auta, które docenione zostały przez jury konkursu Światowy Samochód Roku, decydują o wartości pojazdu. Zadbany samochód używany nie łatwo jest jednak znaleźć, gdyż właściciele rzadko pozbywają się swoich "trójek". Na szczęście rozbudowany rynek aut z drugiej ręki oferuje samochody nie tylko krajowe, ale także niemieckie, holenderskie czy francuskie. BMW E90 na pewno nie jest samochodem dla każdego. Auto nie imponuje rozmiarami bagażnika, a koszty jego eksploatacji są wyższe niż samochodów klasy ekonomicznej. Jednak pod względem komfortu jazdy i prowadzenia "trójka" pozostaje poza konkurencją. Trudno jest znaleźć równie udany model samochodu, który z jednej strony oferuje prawdziwie sportowe wrażenia, a z drugiej - pozostaje eleganckim, bezpiecznym sedanem.