Znajdź używane Lada motocykle na AutoScout24

Lada

Dzięki wytrzymałej technice i niewysokim cenom Łada stała się towarem eksportowym

W czasach gospodarki planowej w krajach Europy Wschodniej radzieckiemu producentowi samochodów AwtoWAS na kilka dekad przypadła rola modelowego przedsiębiorstwa. Należała do niego marka Łada, która cieszyła się wśród klientów z Europy Wschodniej wysokim prestiżem. Co więcej w latach 70. modele Łady stały się ważnym dobrem eksportowym do państw ościennych. Na długo przed tym, kiedy południowokoreański producent zaczął kusić niskimi cenami, radziecki twórca samochodów próbował za pomocą pojazdu Wołga oferować atrakcyjne ceny początkowe dla modeli bazujących na Fiacie i od lat 80. z samodzielnie rozwijaną linią samochodów chciał pozyskać przestrzeń na zachodnioeuropejskich rynkach. Do tego potrzebna była jednak technika, która niekoniecznie reprezentowała najnowsze osiągnięcia, ale była wytrzymała i przyjazna w użytkowaniu. Offroadowy klasyk oraz ulepszone rozwiązania techniczne pozwoliły utrzymać markę Łada Marka ta była znana również poza rodzimym rynkiem głównie dzięki modelowi z napędem na cztery koła. Chodzi tu o pojazdy Łada Niva oraz Łada Taiga, które stanowiły korzystne pod względem cenowym terenówki. Od połowy lat 70. były już dobrze znane wśród fanów terenowej motoryzacji z zachodniej części Starego Kontynentu. Wraz z gospodarczą odwilżą w Europie Wschodniej przedsiębiorstwo AwtoWAS straciło w końcu swoją wyjątkową pozycję i musiało zacząć współzawodniczyć z nową, tanią konkurencją z Rumunii, gdzie francuski koncern Renault ze swoją marką Dacia przejął dawną rolę Łady. W 2008 roku Francuzi rozszerzyli swoje zaangażowanie i stali się akcjonariuszami przedsiębiorstwa AwtoWAS, które pojawiło się na nowo jako sprzedawca pojazdów w klasie małych i kompaktowych samochodów jak również z klasykami – Ładą Niwą o poprawionych wartościach technicznych.

Marka Łada została stworzona z pomocą koncernu Fiat

W 1966 roku plany na nowoczesne radzieckie przedsiębiorstwo produkujące samochody przybrały kształty, a włoski koncern Fiat został wybrany na głównego kooperanta. Włosi wybudowali pierwsze zakłady AwtoWASu i dali nowemu przedsiębiorstwu prawa w postaci licencji na budowanie limuzyny klasy średniej czyli Fiata 124, którego modele z początkiem lat 70. trafiły na rynek z szeroką paletą silników do wyboru jako Łada 1200, 1300, 1500 oraz Łada 1600. Od 1979 roku była produkowana zupełnie nowa generacja limuzyn i pojazdów typu kombi na eksport – był to model Łada Niva.

Samochody osobowe marki Łada kierowane na eksport

W klasie pojazdów kompaktowych Rosjanie wprowadzili na rynek w 1984 roku model limuzyny - Ładę Samra, której silnik był stworzony przez tego samego niemieckiego konstruktora, który pracował dla Porsche. Rok później zaprezentowano nowy pojazd – jeszcze większa limuzynę o nazwie Łada Aleko. W 1995 roku Łada Samara zastała zastąpiona przeznaczonym na eksport modelem Łada 2110, która z kolei była reklamowana jako sedan. Rok 2008 zaowocował w nowy samochód z linii pojazdów kompaktowych – Łada Priora doczekała się trzech wersji jako limuzyna i kombi jak również jako dwudrzwiowe coupé. W 2005 roku w klasie małych samochodów znalazła się również Łada Kalina, z której obok nadwodzia hatchback i sedan wyewoluowało także kombi.

Klasyczna Łada Niva jako najwyższy model w klasie pojazdów terenowych

W 1976 roku AwtoWAS poszerzyło swoją ofertę o model terenowy Łada Niva, który bez gruntownych zmian był produkowany przez kilka dekad. Czterosiedzeniowy pojazd trafiał na eksport tylko w wersji z silnikiem o mocy 81 KM (60 kW), jednak dzięki napędowi na obie osie w trybie full-time jako narzędzie pracy i terenówka o prostych rozwiązanych technicznych był respektowany na wielu zagranicznych rynkach. Łada Niva, pochodząca ze starego silnikowego programu generowała ponad 220 gramów CO2 na kilometr. Zaś możliwość transportu ważącego 1,5 t ładunku, a do tego cena zakupu czyniła z tego pojazdu wzięty model w klasie aut terenowych.