Przejdź do głównej zawartości
BMW 318

BMW 318 - od klasyki do nowoczesności

Jedna z najczęściej poszukiwanych wersji silnikowych aut serii 3 niemieckiego producenta - BMW 318 - swoją historią sięga 1975 roku. Osoby poszukujące samochodu używanego w tej wersji silnikowej mają do wyboru 6 generacji aut - od najstarszych, dostępnych już bardzo rzadko, do najnowocześniejszych, znakomicie wyposażonych modeli. Od lat cieszy się w Polsce ogromną popularnością - BMW 318 to wersja silnikowa samochodów znanej i cenionej serii 3, pod którą kryje się 6 modeli aut osobowych klasy średniej. Auta w tej wersji zostały wyposażone w silniki 1.8. BMW 318 - niezależnie od modelu - zawsze łączy w sobie zalety auta sportowego i prestiżowego, dlatego tak często poszukują go młodzi ludzie ceniący wygodę, pewne prowadzenie, solidne wykonanie, przyzwoite osiągi oraz - w porównaniu do jednostek 6-cylindrowych - relatywnie niskie spalanie. Niewątpliwym atutem jest też napęd na tylną oś. Starsze modele samochodów używanych BMW 318 są poszukiwane ze względu dużą wartość kolekcjonerską, wygląd typowy dla aut z tamtych lat oraz niepowtarzalny charakter. Natomiast w modelach nowszych na uwagę zasługują między innymi: doskonałe wyposażenie, świetna dynamika silników oraz atrakcyjna stylistyka.

Klasyka już tylko dla koneserów

Pierwsze BMW o oznaczeniu 318 i kodzie producenta E21, produkowano od 1975 do 1983 roku. Auto napędzał silnik 1.8 o mocy 98 KM. W 1979 roku, po zastosowaniu nowego rodzaju wtrysku, moc zwiększyła się do 105 KM. Samochody używane BMW 318 model E21 dostępne są tylko w 2 wersjach nadwoziowych - 2-drzwiowe coupé oraz kabriolet. Jako ciekawostkę uznać należy wersję kombi - bardzo rzadką w BMW 318. Na polskim rynku auta tego już praktycznie się nie spotyka. Używane egzemplarze, które można znaleźć, to najczęściej zadbane oldtimery w stanie kolekcjonerskim i w cenie, która nierzadko szokuje. Jeśli komukolwiek udaje się trafić tańszy egzemplarz, nadaje się on przeważnie do kapitalnego remontu. Następcę BMW E21 zaprezentowano w 1982 roku - było to 2-drzwiowe coupé o oznaczeniu E30. Silnik pozostawiono taki sam, jak u poprzednika. W 1983 roku dołączył do niego 4-drzwiowy sedan. Większe zmiany zaszły w lutym 1987 roku, kiedy to auto przeszło spory lifting. Zmodernizowano też paletę silnikową. BMW 318 doczekało się nadwozia kombi dopiero w 1989 roku. Natomiast do wersji nadwozia coupé trafił nowy silnik o oznaczeniu 318is, który charakteryzował się między innymi 16-zaworową głowicą i mocą 136 KM. Dziś samochód BMW 318 o oznaczeniu E30 nazywany bywa „małym kwadratowym BMW” ze względu na swoją charakterystyczną sylwetkę.

Rewolucje w stylistyce

Kolejny model BMW 318 o oznaczeniu E36 został wprowadzony na rynek w 1991 roku. W porównaniu do swoich poprzedników auto nabrało bardziej nowoczesnych kształtów. Z przedniej części pojazdu zniknął masywny zderzak, auto stało się bardziej opływowe i jako pierwsze miało zasłonięte za szkłem zespolone lampy. Zmieniło się także wnętrze - na uwagę zasługuje chociażby deska rozdzielcza, o wiele bardziej okrągła niż w poprzednich modelach. Po raz kolejny zmodernizowano również paletę silników. Do dostępnych już wcześniej wersji nadwoziowych dołączył 3-drzwiowy hatchback. Po raz pierwszy BMW 318 doczekało się silnika wysokoprężnego z oznaczeniem TDS. Model E36 uważany jest za najbardziej udany w całej rodzinie serii 3, co więcej auto odniosło sukcesy na światowych rynkach. Szczególnie po tym modelu „trójka” na dobre zagościła w Ameryce Północnej. Samochody E36 również w Polsce cieszą się ogromną popularnością, szczególnie wśród młodych ludzi. Produkcję wersji sedan zakończono w 1998 roku, a wersji compact - pod koniec 2000 roku. Kolejny model BMW 318 oznaczono kodem E46. Pierwsze egzemplarze ujrzały światło dzienne w 1997 roku i była to wersja sedan. Przez kolejne 2 lata wprowadzono pozostałe wersje nadwoziowe. Większe zmiany zaszły w 2001 roku, kiedy to przeprowadzono znaczący facelifting pojazdu. Powoli zaczęto wycofywać jednostki 8-zaworowe, zastępując je nowocześniejszymi silnikami z 4 zaworami na cylinder. Powoli przestawały też obowiązywać oznaczenia silnika za cyfrą 3 - na przykład BMW 318i od 2001 roku posiadało 2-litrowy silnik o mocy 143 KM. W aucie tym po raz pierwszy zastosowano system płynnej zmiany skoku zaworów ssących Valvetronic. Podobny los spotkał silniki diesla - pod oznaczeniem 318d pracował silnik o pojemności 2 l i mocy 116 KM. Od sierpnia 2002 roku w silniku tym po raz pierwszy zastosowano listwę wtryskową common rail. Produkcję auta zakończono w roku 2007. BMW 318 E46 to model bardzo pożądany na polskim rynku - każdy zadbany samochód używany zapewne szybko znajdzie nabywcę.

Krok do nowoczesności

Piątą generację BMW 318 - E90 - zaczęto produkować w 2005 roku. Z palety nadwoziowej wypadł hatchback, ponieważ BMW rozpoczęło produkcję oddzielnego modelu serii 1 - jest to samochód używany głównie w mieście i doceniany przez kobiety. W BMW 318 po raz pierwszy zastosowano system sterowania iDrive składający się z monitora LCD na desce rozdzielczej i pokrętła na środkowym tunelu. Wersja BMW 318i występowała w 3 wariantach mocy: 129, 136 i 143 KM. Różnica między nimi polegała na zastosowaniu innego układu zasilania paliwa. W dwóch mocniejszych wariantach - 136 i 143 - po raz pierwszy zastosowano wtrysk bezpośredni. Jeżeli chodzi o silniki wysokoprężne, BMW 318 kryło 3 różne warianty mocy, choć uzyskane z tej samej pojemności, odpowiednio: 122, 136 i 143 KM. Wszystkie te silniki korzystały już z układu zasilania common rail. Po dość zaokrąglonym poprzedniku, BMW 318 powróciło do ostrzejszych, bardziej sportowych kształtów. Auto zostało wyróżnione nagrodą Car Of The Year w 2006 roku. W 2009 roku niemiecki koncern zdecydował się na przeprowadzenie faceliftingu auta. BMW 318 E90 jest znacznie większy od swoich poprzedników - doceniają to zwolennicy marki, którzy nie chcą rezygnować z radości z jazdy, a którym BMW 318 w zupełności wystarcza do podróżowania z rodziną. Produkcję auta zakończono w 2011 roku. Ostatnią, 6 generację serii 3, zaczęto produkować pod koniec 2011 roku. Samochód używany F30 charakteryzuje się jeszcze bardziej agresywnym wyglądem. Auto dostępne jest w 4 wersjach stylistycznych: „Sport Line”, „Luxury Line”, „Modern Line” oraz „Sport M”. Do wersji nadwoziowych dołączyło GT (Grand Tourismo). Co ciekawe, model F30 nie posiadał do tej pory benzynowej wersji o oznaczeniu 318. Pojawiła się ona dopiero w 2015 roku - co jeszcze bardziej niezwykłe, numerem tym oznaczono pierwszy w historii 3-cylindrowy turbodoładowany silnik BMW. Jednostka ma pojemność 1.5 l i moc 136 KM. Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, w modelu F30 BMW 318d korzystało do tej pory ze znanego z poprzedniej generacji silnika N47 - od 2015 roku pod maskę trafiła nowa konstrukcja o kodzie B47. BMW znane jest z tego, że daje użytkownikowi duże możliwości personalizacji - wiele z tych samochodów można było wyposażać na zamówienie. Między innymi z tego względu każdy używany BMW 318 jest obecnie tak pożądany - zarówno najstarsze wersje kolekcjonerskie, kilkunastoletnie samochody używane, jak i najnowocześniejsze modele.