Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
bmw-3er-l-01.jpg

BMW Seria 3

{{< juxtapose left="//images.ctfassets.net/uaddx06iwzdz/6jCQdkFEwNCIUgDKbyNf84/48b3c4023d98266f633d6aa3e82ad957/bmw-3-old.jpg" right="//images.ctfassets.net/uaddx06iwzdz/5HnMxrln0nB2q5nuIxirNH/a42c50f012963fdcf24524f1c44541f8/bmw-3-new.jpg" llbl="1975" rlbl="2017" >}} BMW 3 to auto należące do klasy średniej, nieprzerwanie produkowane od ponad czterech dekad. Model doczekał się sześciu generacji i nie bez przyczyny cieszy się ogromną popularnością również jako samochód używany. Jest to bowiem jedno z najbardziej cenionych aut w historii stworzonych pod szyldem BMW. Model zapewnił firmie czołowe miejsce w wynikach sprzedażowy wśród luksusowych marek. Samochód po raz pierwszy zjechał z taśmy w 1975 roku i zastąpił model E114. Ten niemiecki klasyk wprowadzono na rynek w wersji hatchback, coupé, sedan, kombi, a także kabrio. Auto już rok po wprowadzeniu na rynek doczekało się swojej pierwszej nagrody, jaką było drugie miejsce w prestiżowym plebiscycie Samochód Roku, honorującym debiutujące na rynku samochody, z czasem jednak posypały się kolejne wyróżnienia.

Sześć generacji legendy BMW 3

Po raz pierwszy pod szyldem BMW serii 3 z taśmy zjechał BMW E21, który produkowano od 1975 do 1983 roku. Ten montowany w Republice Federalnej Niemiec model stworzono z myślą o rynku europejskim, amerykańskim i japońskim. Wówczas wprowadzono na rynek sedana i kabriolet. Auto wyposażono w napęd na tylną oś, co nie jest zaskoczeniem w przypadku samochodów tej niemieckiej marki. Model BMW E21 był proponowany z nadwoziem coupé, jednak za sprawą przedsiębiorstwa BAUR, która stworzyła wersję kabrio, do salonów BMW trafiły także wersje bez dachu. W 1982 roku firma rozpoczęła produkcję następcy modelu, jakim był BMW E30. Samochód wprowadzono na rynek z różnymi typami nadwozi oraz wieloma wersjami silnikowymi, wśród których najmocniejszą jest M3. Za sprawą kilkudziesięciu nagród samochód uznawany jest za najbardziej utytułowane auto klasy GT. Na rynku pojawiły się rzadko spotykane wersje M20 i M42, które cieszą się wielkim zainteresowaniem także na rynku wtórnym. Niestety ze względu na małą ilość wyprodukowanych egzemplarzy jest to samochód używany, który osiąga wysokie ceny. Auto było początkowo dostępne w wersji nadwoziowej coupé, jednak już w 1983 roku na rynku pojawiły się sedany. Dwa lata później zaprezentowano wersję karbio, a w 1987 także kombi. W 1990 roku na rynku zadebiutował kolejny model z serii, czyli BMW E36. Auto zjeżdżało z taśmy przez dekadę, warto wspomnieć, że w pierwszych dwóch latach dominowały wersje z nadwoziem typu sedan i coupé. W 1992 roku zaprezentowano kabriolet, a następnie także wersję kompaktową wozu. Samochód był dostępny właściwie na całym świecie. Oprócz rynku północnoamerykańskiego i europejskiego auto produkowano także z myślą o odbiorcach w Ameryce Środkowej, Afryce i Azji. Następnym modelem BMW 3 był BMW E46 produkowany w latach 1998-2007. W porównaniu do poprzednika auto było bardziej opływowe. Natomiast w kwestii nadwozia nic się znacząco nie zmieniło. Piąta generacja reprezentowana przez BMW E90, wyprodukowana po raz pierwszy w 2004 roku, szturmem zdobyła pierwsze miejsce w ogólnoświatowym konkursie na Samochód Roku. Model był o 5 cm dłuższy i 8 cm szerszy od poprzednika, jednak nie przełożyło się to w znaczący sposób na zwiększenie masy pojazdu. Nowością było zastosowanie systemu iDrive w połączeniu z GPS. W 2008 roku samochód poddano liftingowi, zmieniając wygląd świateł, zderzaków, lusterek i maski. Od 2011 roku w ofercie pojawiła się szósta generacja BMW 3 w postaci BMW F30. Auto wyposażono w kamery wspomagające parkowanie, a także układ kontroli pasa ruchu. Dodatkowo model posiada aktywny tempomat, a także asystenta parkowania. W 2015 roku samochód poddano liftingowi, który zaowocował zmodernizowaniem palety silnikowej oraz drobnymi zmianami wizualnymi w postaci modyfikacji świateł, zderzaków i wnętrza. W środku auta dodano chromowane elementy oraz wprowadzono nową konsolę.

Bogata oferta silników BMW 3

Model BMW E21 proponowano z dwoma silnikami benzynowymi do wyboru: R4 oraz R6. Silnik R4 z wersji zaprezentowanej w 1975 roku miał moc 76 KM, co pozwalało mu na osiągnięcie prędkości maksymalnej 154 km/h. Silniki R4 montowane w kolejnych latach zapewniały moc 91 i 110 KM, jednak prędkość maksymalna zwiększyła się jedynie o niespełna 10 km/h. BMW 3 w wersji BMW E21 dostępne było także z silnikiem R6, który pozwalał na osiągnięcie nawet 190 km/h dzięki napędowi o mocy 145 km. Następca modelu, czyli BMW E30 oferował osiągi od 90 do 238 KM w wersji sportowej M3. BMW E30 zjeżdżało z taśmy z cztero- i pięciobiegową manualną skrzynią biegów oraz czterobiegowym automatem. Jego następca, BMW E36 był natomiast wyposażony w manualną pięcio- i sześciobiegową skrzynię biegów, a także pięciobiegową wersję automatyczną. Ten model był dostępny w kilku wersjach silnikowych o pojemności od 1,6 do 2,8 l. W ofercie były także wersje z silnikami wysokoprężnymi o pojemności od 1,7 do 2,5 l. Najmocniejszym silnikiem jaki zamontowano w BMW E36 był S50 o pojemności 3,2 l co zapewniało mu moc rzędu 321 KM. Jego następca, model BMW E46 posiadał do wyboru pięciobiegową skrzynię biegów w wersji manualnej i automatycznej. Zdobywca tytułu Samochód Roku BMW E90 dostępny był w wielu wersjach silnikowych. Należały do nich zarówno modele benzynowe jak i jednostki Diesla. Silniki benzynowe zapewniały osiągi od 150 do 258 KM, zaś Diesle od 163 do 231 KM. Ostatnią generację BMW F30 wyposażono w silniki, które spełniają normę Euro 6. Model dostępny jest w wersjach silnikowych o mocy od 136 do 313 KM (!).