Przejdź do głównej zawartości

Znajdź używane BMW Seria 3 motocykle na AutoScout24

BMW Seria 3

BMW 3 - najlepiej sprzedający się luksusowy samochód w historii

BMW 3 to auto należące do klasy średniej, nieprzerwanie produkowane od ponad czterech dekad. Model doczekał się sześciu generacji i nie bez przyczyny cieszy się ogromną popularnością również jako samochód używany. Jest to bowiem jedno z najbardziej cenionych aut w historii stworzonych pod szyldem BMW. Model zapewnił firmie czołowe miejsce w wynikach sprzedażowy wśród luksusowych marek. Samochód po raz pierwszy zjechał z taśmy w 1975 roku i zastąpił model E114. Ten niemiecki klasyk wprowadzono na rynek w wersji hatchback, coupé, sedan, kombi, a także kabrio. Auto już rok po wprowadzeniu na rynek doczekało się swojej pierwszej nagrody, jaką było drugie miejsce w prestiżowym plebiscycie Samochód Roku, honorującym debiutujące na rynku samochody, z czasem jednak posypały się kolejne wyróżnienia.

Sześć generacji legendy BMW 3

Po raz pierwszy pod szyldem BMW serii 3 z taśmy zjechał BMW E21, który produkowano od 1975 do 1983 roku. Ten montowany w Republice Federalnej Niemiec model stworzono z myślą o rynku europejskim, amerykańskim i japońskim. Wówczas wprowadzono na rynek sedana i kabriolet. Auto wyposażono w napęd na tylną oś, co nie jest zaskoczeniem w przypadku samochodów tej niemieckiej marki. Model BMW E21 był proponowany z nadwoziem coupé, jednak za sprawą przedsiębiorstwa BAUR, która stworzyła wersję kabrio, do salonów BMW trafiły także wersje bez dachu. W 1982 roku firma rozpoczęła produkcję następcy modelu, jakim był BMW E30 . Samochód wprowadzono na rynek z różnymi typami nadwozi oraz wieloma wersjami silnikowymi, wśród których najmocniejszą jest M3 . Za sprawą kilkudziesięciu nagród samochód uznawany jest za najbardziej utytułowane auto klasy GT. Na rynku pojawiły się rzadko spotykane wersje M20 i M42, które cieszą się wielkim zainteresowaniem także na rynku wtórnym. Niestety ze względu na małą ilość wyprodukowanych egzemplarzy jest to samochód używany, który osiąga wysokie ceny. Auto było początkowo dostępne w wersji nadwoziowej coupé, jednak już w 1983 roku na rynku pojawiły się sedany. Dwa lata później zaprezentowano wersję karbio, a w 1987 także kombi. W 1990 roku na rynku zadebiutował kolejny model z serii, czyli BMW E36 . Auto zjeżdżało z taśmy przez dekadę, warto wspomnieć, że w pierwszych dwóch latach dominowały wersje z nadwoziem typu sedan i coupé. W 1992 roku zaprezentowano kabriolet, a następnie także wersję kompaktową wozu. Samochód był dostępny właściwie na całym świecie. Oprócz rynku północnoamerykańskiego i europejskiego auto produkowano także z myślą o odbiorcach w Ameryce Środkowej, Afryce i Azji. Następnym modelem BMW 3 był BMW E46 produkowany w latach 1998-2007. W porównaniu do poprzednika auto było bardziej opływowe. Natomiast w kwestii nadwozia nic się znacząco nie zmieniło. Piąta generacja reprezentowana przez BMW E90 , wyprodukowana po raz pierwszy w 2004 roku, szturmem zdobyła pierwsze miejsce w ogólnoświatowym konkursie na Samochód Roku. Model był o 5 cm dłuższy i 8 cm szerszy od poprzednika, jednak nie przełożyło się to w znaczący sposób na zwiększenie masy pojazdu. Nowością było zastosowanie systemu iDrive w połączeniu z GPS. W 2008 roku samochód poddano liftingowi, zmieniając wygląd świateł, zderzaków, lusterek i maski. Od 2011 roku w ofercie pojawiła się szósta generacja BMW 3 w postaci BMW F30. Auto wyposażono w kamery wspomagające parkowanie, a także układ kontroli pasa ruchu. Dodatkowo model posiada aktywny tempomat, a także asystenta parkowania. W 2015 roku samochód poddano liftingowi, który zaowocował zmodernizowaniem palety silnikowej oraz drobnymi zmianami wizualnymi w postaci modyfikacji świateł, zderzaków i wnętrza. W środku auta dodano chromowane elementy oraz wprowadzono nową konsolę.

Bogata oferta silników BMW 3

Model BMW E21 proponowano z dwoma silnikami benzynowymi do wyboru: R4 oraz R6. Silnik R4 z wersji zaprezentowanej w 1975 roku miał moc 76 KM, co pozwalało mu na osiągnięcie prędkości maksymalnej 154 km/h. Silniki R4 montowane w kolejnych latach zapewniały moc 91 i 110 KM, jednak prędkość maksymalna zwiększyła się jedynie o niespełna 10 km/h. BMW 3 w wersji BMW E21 dostępne było także z silnikiem R6, który pozwalał na osiągnięcie nawet 190 km/h dzięki napędowi o mocy 145 km. Następca modelu, czyli BMW E30 oferował osiągi od 90 do 238 KM w wersji sportowej M3. BMW E30 zjeżdżało z taśmy z cztero- i pięciobiegową manualną skrzynią biegów oraz czterobiegowym automatem. Jego następca, BMW E36 był natomiast wyposażony w manualną pięcio- i sześciobiegową skrzynię biegów, a także pięciobiegową wersję automatyczną. Ten model był dostępny w kilku wersjach silnikowych o pojemności od 1,6 do 2,8 l. W ofercie były także wersje z silnikami wysokoprężnymi o pojemności od 1,7 do 2,5 l. Najmocniejszym silnikiem jaki zamontowano w BMW E36 był S50 o pojemności 3,2 l co zapewniało mu moc rzędu 321 KM. Jego następca, model BMW E46 posiadał do wyboru pięciobiegową skrzynię biegów w wersji manualnej i automatycznej. Zdobywca tytułu Samochód Roku BMW E90 dostępny był w wielu wersjach silnikowych. Należały do nich zarówno modele benzynowe jak i jednostki Diesla. Silniki benzynowe zapewniały osiągi od 150 do 258 KM, zaś Diesle od 163 do 231 KM. Ostatnią generację BMW F30 wyposażono w silniki, które spełniają normę Euro 6. Model dostępny jest w wersjach silnikowych o mocy od 136 do 313 KM (!).