Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
BMW 320

BMW 320 - najlepiej sprzedające się samochody z bawarskiej fabryki

BMW 320 to samochód osobowy zaliczany do segmentu D. Jest produkowany od 1975 roku przez niemiecki koncern motoryzacyjny BMW. Na rynku zastąpił cieszący się uznaniem kierowców model E114. Wersja ta jest najpopularniejszym modelem marki i jednocześnie najlepiej sprzedającym się w historii autem luksusowym w Europie. Statystyki pokazują, że przez pierwsze 30 lat z taśmy produkcyjnej zjechało ponad 12 milionów egzemplarzy. Samochód ma na swoim koncie również liczne nagrody oraz wyróżnienia. Dwadzieścia razy z rzędu plasował się w pierwszej dziesiątce najlepszych aut roku wybieranych przez miesięcznik “Car and Driver”. Nietrudno także o samochód używany, który bez względu na metrykę, zaskakuje dobrymi osiągami oraz komfortem jazdy. Dobrze wyprofilowane siedzenia, optymalnie zaprojektowana deska rozdzielcza, odpowiednie wyciszenie kabiny oraz całkiem spory bagażnik i rewelacyjne właściwości jezdne sprawiły, że pojazd zyskał opinię doskonałego towarzysza jazdy zarówno w warunkach miejskich, jak i na długich dystansach. Na przestrzeni lat BMW 320 było dostępne w niemal wszystkich wariantach nadwozia - jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, dwu- i czterodrzwiowy sedan, pięciodrzwiowe kombi oraz dwudrzwiowy kabriolet. Do jego najpoważniejszych konkurentów są zaliczane: Audi A4, Mercedes-Benz klasy C, Ford Mondeo, Honda Accord, Lexus IS, Mazda 626, Opel Vectra oraz Volkswagen Passat.

Doskonały start

Długą i ciekawą historię BMW 320 rozpoczyna model E21, który został po raz pierwszy zaprezentowany w 1975 roku i był produkowany z przeznaczeniem na rynek amerykański, europejski oraz japoński. Samochód zajął drugie miejsce w Plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1976, plasując się zaraz za Simcą 1307. Pod maską auta znalazła się bogata gama silników sprzężonych z cztero- lub pięciobiegową przekładnią manualną. W salonach samochodowych pojawiły się także warianty z trójstopniową automatyczną skrzynią biegów. Pojazd charakteryzował się dynamiczną sylwetką o zaostrzonych krawędziach, przez co potocznie nazywano go rekinem. Dwa lata po debiucie model przeszedł facelifting, a w rezultacie zyskał dodatkowe przednie reflektory. Produkcja tej serii zakończyła się w 1983 roku, kiedy na rynku pojawił się jej następca BMW 320 E30, którego oficjalna premiera odbyła się kilka miesięcy wcześniej. Nowy wariant zyskał bardziej muskularną i zarazem elegancką stylistykę. Opływowe kształty nadwozia sprawiły, że spośród swoich konkurentów wyróżniał się nowoczesnym designem. Ostatni egzemplarz modelu zjechał z taśmy produkcyjnej w 1993 roku. Sprzedaż BMW E30 szacuje się na ponad 2,3 miliona sztuk. W 1990 roku zaprezentowano natomiast trzecią generację samochodu nazywaną E36. Auto zyskało masywniejszą sylwetkę i dużo większe gabaryty, co bezpośrednio przełożyło się na ilość miejsca w kabinie. Elegancki design i sportowy charakter sprawiły, że pojazd przypadł do gustu nawet największym koneserom motoryzacji. Do dziś jest uważany za najbardziej udany model w całej rodzinie BMW 320. Jego produkcja zakończyła się w 2000 roku.

Im dalej, tym lepiej

W 1998 roku zadebiutowała czwarta generacja BMW 320 oznaczona symbolem E46. Po raz kolejny producent postanowił zaskoczyć sporymi zmianami w kwestii stylistyki, nadając modelowi jeszcze bardziej opływowe kształty. Auto było dostępne we wszystkich wersjach nadwozia. Warto podkreślić, że trzy lata po premierze BMW E46 przeszło facelifting, natomiast w 2007 roku zakończono jego produkcję. W latach 2005-2011 była z kolei produkowana piąta wersja BMW 320, którą w zależności od wersji nadwozia określano symbolami E90, E91 lub E93. Stylistycznie była bardzo zbliżona do poprzednika, chociaż zyskała nieco bardziej dynamiczne i agresywne linie. W 2009 wariant E90 został okrzyknięty Światowym Samochodem Roku. W 2011 roku auto zostało poddane drobnej modyfikacji. Warto przy tym zaznaczyć, że model ten gwarantował maksymalne bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerom, co zaowocowało pięcioma gwiazdkami w testach Euro NCAP. Od października 2011 roku produkowano szóstą generację BMW 320 oznaczoną symbolem F30. Cztery lata po premierze auto przeszło niewielki facelifting. Zmieniono osłonę chłodnicy, reflektory oraz zderzaki. We wnętrzu pojawiły się chromowane detale oraz nowa konsola środkowa. Modernizacji poddano także jednostki napędowe, aby spełniały normy Euro 6.

Najpopularniejsze jednostki benzynowe

Na przestrzeni wielu lat pod maską BMW 320 były montowane rozmaite silniki. Nie brakowało zarówno jednostek wysokoprężnych, jak i benzynowych. Za jeden z najdoskonalszych motorów modelu uważany jest silnik M30B23 o pojemności 1,8 l, który napędzał warianty E30 i E36, inspirowany jednostkami z samochodów wyścigowych lat 80. i 90. Chociaż był wyposażony w 16 zaworów, wyróżniał się wyjątkowo niską masą. Wysokie obroty pozwalały czerpać satysfakcję z jazdy i jednocześnie gwarantowały umiarkowane zużycie paliwa. Dobra kultura pracy i bezawaryjność sprawiają, że dziś samochód używany wyposażony we wspomnianą jednostkę nadal przyciąga uwagę fanów klasyków. Drugim faworytem miłośników motoryzacji jest rodzina silników M30. Te sześciocylindrowe jednostki osiągały moc oscylującą w zakresie od 129 do 170 KM. Prosta konstrukcja gwarantowała maksymalną niezawodność. Najczęściej można było je spotkać w BMW 320 E30. Na uwagę zasługuje ponadto oparta na łańcuchu rozrządu jednostka oznaczona symbolem M50, która jest uważana za jeden najtrwalszych motorów benzynowych. Najpopularniejsze warianty miały pojemność 2,5, 2,8 oraz 3,0 litrów i cechowały się mocą odpowiednio: 170, 192 i 231 KM. Do ich zalet można zaliczyć elastyczność oraz stosunkowo niskie spalanie nieprzekraczające 8,5 litra paliwa na 100 km. W BMW serii 3 można też znaleźć motor N54, który uzyskał prestiżowy tytuł International Engine of the Year 2007 i 2008. Wszystko za sprawą wyjątkowo niskiego apetytu na paliwo. Ta 3-litrowa i 6-cylindrowa jednostka o mocy 306 KM zużywała średnio niespełna 9 litrów benzyny na odcinku 100 km.

Dla miłośników Diesli i fanów mocnych wrażeń

W BMW 320 nie zabrakło również silników Diesla. Wśród jednostek wysokoprężnych na szczególną uwagę zasługuje motor M57 będący jedną z najdoskonalszych jednostek, jakie zostały wyprodukowane przez bawarską fabrykę. Charakteryzował się znakomitą dynamiką, pozostając przy tym oszczędnym i niezawodnym. Silnik ten występował najczęściej w dwóch wariantach mocy: 184 i 204 KM. Wysoki moment obrotowy zapewniał doskonałe przyspieszenie, dzięki czemu auto nie tylko sprawnie poruszało się po mieście, ale gwarantowało też wyjątkową satysfakcję jazdy na długich trasach. Prawdziwi miłośnicy motoryzacji nie przejdą obojętnie obok silnika V8. Bazujący na konstrukcji legendarnej jednostki S85 V10 czterolitrowy, wolnossący motor S65 wyposażony w sześć cylindrów osiągał moc 420 KM, spełniając przy tym surowe normy Euro 5. Wszystko za sprawą materiałów, z których został wyprodukowany. Jego blok został wykonany z eutektycznego stopu aluminiowo-krzemowego, zaś głowice z hydroaluminium. Tłoki pokryto stalową powłoką. W efekcie silnik ważył jedynie 202 kg. Jednostka cechowała się nie tylko wyjątkową trwałością, ale także gwarantowała świetne osiągi i znakomitą dynamikę, przez co była idealnym rozwiązaniem dla każdego pasjonata motoryzacji.