Przejdź do głównej zawartości

Z myślą o Tobie zmieniliśmy naszą aplikację

nadając jej świeży, nowoczesny i bardziej przejrzysty wygląd. Korzystaj z dotychczasowych funkcji w nowej odsłonie – życzymy przyjemnego korzystania z naszej aplikacji!

Znajdź używane Dodge motocykle na AutoScout24

Dodge

W USA Dodge stał się wielki za sprawą vanów i pick-upów

Amerykański producent aut Dodge począwszy od założenia przedsiębiorstwa w 1914 roku wyrobił sobie markę jako wytwórca limuzyn i samochodów ciężarowych, jednak już w 1928 utracił niezależność po tym, jak kupił go znacznie mniejszy konkurent, Chrysler , który od tego czasu wprowadził Dodge‘a jako markę. Na północnoamerykańskim rynku Dodge osiągał sukcesy od lat 60. XX wieku w szczególności w segmencie pick-upów i vanów. W serii B, C i D tworzone były różne wersje modeli, które były oferowane z atrakcyjnymi silnikami V8 o pojemności skokowej do 5,9 l. Vany Dodge’a należały do lat 80. XX wieku do najczęściej kupowanych pojazdów w swojej klasie. W Europie image producenta określił w szczególności sportowy model Dodge Viper , który był sprzedawany przez macierzysty koncern Chrysler już od rozpoczęcia produkcji w 1992 również w Europie.

Dodge Viper jako muscle car na długo ukształtował image marki w Europie

Na europejskim rynku obraz marki ukształtował właśnie Dodge Viper będący jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie produkowanych seryjnie aut sportowych świata. Ten amerykański muscle car z napędem na tył poprawił osiągi dzięki skonstruowanemu przy współpracy z Lamborghini sześciocylindrowemu silnikowi o pojemności skokowej wynoszącej 8 l. W Europie Dodge Viper był sprzedawany jako model RT i GTS o mocy 290 kW (394 KM) oraz 335 kW (456 KM). W 2003 Viper zyskał nowy silnik 8,3 l, który zapewnił autu imponującą moc 372 kW (506 KM) i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niemal 4 sekundy. Viper może rozwijać przy tym maksymalną prędkość przekraczającą 300 km/h. Cena tej szybkiej przyjemności to średnie zużycie paliwa sięgające w przypadku Dodge’a 21,1 l, jego emisja CO2 wynosi 489 g/km.

W 2006 roku Dodge wkracza na europejski rynek z modelem Caliber

Wraz ze zmianą kursu koncernu Chryslera oraz w związku z jego odłączeniem się od firmy Daimler-Benz, Amerykanie zdecydowali się ukształtować markę Dodge w Europie jako producenta obszernej palety aut we wszystkich segmentach pojazdów oprócz klasy małych samochodów i klasy wyższej. Jednym z pierwszych modeli, które od 2006 Dodge oferował na europejskim rynku pod marką własną był Dodge Caliber . W ofercie znalazła się kompaktowa limuzyna z silnikiem o pojemności 1,8 l i mocy 110 kW (150 KM) o średnim zużyciu paliwa 7,4 l (emisja dwutlenku węgla wynosi 177 g/km) jak również z silnikiem benzynowym 2,0 l o średnim zużyciu paliwa 8 l (emisja dwutlenku węgla na poziomie 191 g/km) i mocy 115 kW (156 KM). Dodge Caliber w wersji z silnikiem Diesla z turbodoładowaniem ma moc 103 kW (140 KM), a jego średnie zużycie paliwa wynosi 6,1 l (emisja dwutlenku węgla sięga 163 g/km).

Dodge zawdzięcza swój charakterystyczny image wysokiej osłonie chłodnicy

Do modeli dostępnych na rynku w Polsce od 2007 dołączył Dodge Nitro , który dzięki wysokiej osłonie chłodnicy oraz wystającym błotnikom wpisywał się w image marki. Ten produkowany w Ohio na bazie Jeepa Cherokee Sport Utility Vehcle (SUV) w Europie wprowadzono na rynek w wersji z napędem na tył lub cztery koła, z silnikiem Diesla o pojemności 2,8 l i mocy 130 kW (177 KM) oraz średnim zużyciu paliwa 8,4 lub 9 l (emisja dwutlenku węgla to 222 i 242 g/km). W klasie średniej Dodge był obecny od 2007 za sprawą czterodrzwiowej limuzyny Dodge Avenger z nadwoziem hatchback. Avenger to całkowicie zmodernizowana nowa wersja poprzednika w wersji coupé produkowanego pod tą samą nazwą aż do 2000 roku . Dodge Avenger był dostępny w wersji benzynowej o mocy 115 kW (156 KM) oraz z silnikiem Diesla z turbodoładowaniem o mocy 103 kW (140 KM). Za sprawą średniego zużycia paliwa rzędu 6,2 l i emisji dwutlenku węgla sięgającej 170 g/km Avenger plasował się tuż za modelem Dodge Caliber , jeśli chodzi o najbardziej oszczędne modele tego producenta dostępne na rynku. Jako minivan z elementami auta terenowego Dodge w 2008 poszerzył swoją ofertę modeli na rynku europejskim o crossovera Dodge Journey . Do wyboru były auta z silnikami benzynowymi o pojemności 2,4 l i mocy 125 kW (170 KM) oraz z silnikami Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 103 kW (140 KM). W zależności od silnika Dodge Journey zużywa średnio od 6,3 do 8,8 l paliwa przy emisji dwutlenku węgla wahającej się między 165 a 209 g/km.