Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
opel-vectra-c-l-01.jpg

Opel Vectra

Opel Vectra Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Opel Vectra, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Nowe od:
Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Kultowy Opel Vectra, będący dumnym następcą legendarnej już Ascony, wjechał na ulice europejskich miast w 1988 roku i od pierwszych chwil wzbudził niemałe zainteresowanie współczesnych miłośników motoryzacji. Charakterystyczne nadwozie intrygowało estetycznie poprowadzoną linią maski i lekko złagodzonym rysem klapy bagażnika, a delikatnie - w stosunku do swego poprzednika - powiększone reflektory zyskały aprobatę jury Car of The Year, którzy już rok po premierze modelu Vectry A przyznali mu drugą lokatę w plebiscycie Europejski Samochód Roku. Prototyp auta zakładał wyłącznie wersję sedan, jednak dzięki ożywionej reakcji otoczenia i ciepłemu przyjęciu na rynku projektant Wayne Cherry posunął się o krok dalej, proponując amatorom miejskich aut wariant liftback oraz intrygujące, dwudrzwiowe coupé - produkowane pod szyldem Calibra i skierowane do sympatyków sportowych aut. Opel Vectra A okazał się na tyle wizjonerską kreacją, że pierwsze znaczne modyfikacje jego wyglądu zdecydowano się wprowadzić dopiero 15 lat po prezentacji pierwszego modelu, nanosząc lekki facelifting. W połowie lat 90. ubiegłego wieku Opel Vectra zyskał nową odsłonę w postaci drugiej generacji, której design mocno odbiegał od pierwowzoru i fascynował łagodnymi, opływowymi kształtami, a parametry techniczne odważnie kierowano w stronę sportowego zacięcia. Ukoronowaniem produkcji nieśmiertelnej Vectry była jej trzecia, ostatnia generacja, której produkcja trwała między 2002, a 2008 rokiem. Wizualna strona auta była dyskretnym hołdem dla pierwowzoru i równie ciepło została przyjęta przez krytyków na całym świecie, choć nie powtórzyła już spektakularnego sukcesu swoich starszych "sióstr".

Statyczna historia dynamicznego auta

Rok 1988 był momentem przełomowym dla słynnego, amerykańskiego koncernu General Motors, bowiem właśnie wtedy z taśm produkcyjnych egipskich, brytyjskich i wenezuelskich fabryk zjechały pierwsze egzemplarze ikonicznej Vectry. Generacja A, której idea opierała się na koncepcji Opla Ascony C, początkowo funkcjonowała na rynku jedynie w wersji sedan, lecz projektanci szybko rozszerzyli dostępne modele o praktyczne liftbacki i sportowe warianty coupé, które można było nabyć już w 1989 roku. Cztery lata po premierze wizualna strona auta przeszła drobny lifting, by w 1995 pojawić się w nowej odsłonie B, w której designerzy podążali za koncepcją wydłużenia reflektorów i lekkiemu obniżeniu linii nadwozia, a także złagodzeniu krawędzi. Druga generacja podbiła serca zagorzałych zwolenników miejskich aut między innymi za sprawą przestronnego wnętrza i nowoczesnego, eleganckiego designu, szybko stając się symbolem modelu Opla, najsilniej kojarzonym ze swoją podklasą. Tuż przed końcem tysiąclecia Vectra otrzymała facelifting, który szczególnie atrakcyjnie prezentował się na wersji kombi wprowadzonej do obiegu w 1996, choć prawdziwą furorę zrobiły limitowane, liftingowane modele i500 oraz i30. Opel Vectra B od początku XXI wieku zaskakiwał swoim sportowym potencjałem, co zostało docenione przez międzynarodowe organizacje przyznające drugiej wersji Vectry liczne nagrody i wyróżnienia. Trzecia, najmłodsza z legendarnych sióstr, swoje pierwsze kilometry pokonała w 2002 roku i produkowana była zaledwie przez 6 lat. Mający swoją premierę we Frankfurcie model zaskoczył wyraźnym nawiązaniem do ostrych krawędzi Ascony, ciekawie przełamanych charakterystyczną maską oraz dużymi reflektorami. Tradycyjny tym razem facelifting wprowadzono w 2005 roku, co szybko podniosło głosy krytyków sugerujących zbyt drastyczną zmianę w designie Vectry C. Prawdopodobnie to właśnie było impulsem producentów do zastąpienia kultowego modelu jego nowoczesnym następcą - Oplem Insignią.

Stalowy rumak

Opel Vectra to niezaprzeczalnie najczęściej widywany, reprezentujący swoją podklasę samochód w Europie. Szczególnie popularny model drugiej generacji dominuje w wersji benzynowej 1.6 16V, choć równie często pojawiają się modele o pojemności silnika nawet do 3 litrów, pokonując po kolei pojemności 1.8, 2.0, 2.2 czy 2.5. Auta napędzane motorami wysokoprężnymi dostępne są w opcjach dwulitrowych lub 2.2, jednak ich maksymalna moc pozostaje zdecydowanie wyższa niż w przypadku poczciwych "benzyniaków", bo osiąga aż 125 KM przy 4000 obrotów na minutę. Chętnie wybierany przez miłośników niemieckiej precyzji i amerykańskiego rozmachu Opel Vectra w trzeciej, najnowszej odsłonie dostępny jest z kolei w najszerszym wachlarzu możliwości silnika, a jej sympatycy mogą wybierać między sztandarowymi 1.6 16V, 2.8 24V, 2.0 DTI i 3.0 CDTI. Jak na samochód używany Opel Vectra świetnie sobie radzi w warunkach miejskich, więc na ulicach z powodzeniem można dostrzec nawet pierwszy model tego niezawodnego auta. Wersja A szczególnie popularna była z silnikiem 1.4 z gaźnikiem, jednak jej tendencja do korozji sprawiła, że zwolennicy aut "z przeszłością" podchodzili do tego wariantu z delikatną rezerwą. W dzisiejszych czasach używana Vectra dostępna jest w rozsądnej cenie, dlatego tak często wybierana jest jako praktyczna alternatywa dla codziennego środka transportu.