Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
opel-l.jpg

Opel

Opel istnieje już ponad 150 lat. Szczególnie Kadett i Corsa zdobyły serca wielu Niemców. Obecnie ten producent samochodów zaskakuje wyjątkowo przyjemnymi samochodami takimi jak Adam i Karl. Na własnym rynku miniSUV-ów Mokka wygrywa z kolei jedną nagrodę publiczności po drugiej i wspólnie z modelem Insignia skutecznie plasuje się wśród samochodów klasy średniej. Do klasyków Opla , które do dziś mają wierną rzeszę zwolenników zaliczają się sportowe modele coupé z lat 70. Nie dające się z niczym pomylić logo, błyskawica wpisana w koło, obiecuje błyskawiczną mobilność. Zobowiązuje to nie tylko starsze i aktualne modele, ale dotyczy także innowacyjnych rozwiązań przyszłości. Zakup używanego Opla jest nadal dobrą decyzją. Pojazdy te (znowu) są uważane za niezawodne i odporne.

Używane modele Opla cieszą się dużym powodzeniem u kupujących

Opel Astra : Astra - nazwa kojarzy się z gwiazdami, podróżami kosmicznymi oraz odpowiednią techniką i dlatego była to idealna nazwa dla następcy Opla Kadett. Pierwszy samochód kompaktowy – wewnętrznie nazywany Astra F – zszedł z taśmy w roku 1991, a w latach 1998, 2004 i 2009 wyszły jej nowe serie. Obecnie Astra K jest piątą generacją wprowadzoną na rynek. Choroby wieku dziecięcego pierwszych serii jak braki jakościowe i problemy z rdzewieniem zostały już dawno uleczone dlatego też Opel Astra także jako samochód używany znów wypada nieźle. Moc silników benzynowych sięga od 80 do 180 KM, a wersja sportowa OPC ma pod maską imponujące 280 KM. Z kolei samochody tej marki z silnikiem Diesla od samego początku imponują swoją siłą dzięki mocnemu momentowi obrotowemu. Mogą też śmiało się pokazać dzięki mocom w zakresie od 90 do 195 KM. Opel Insignia : Następca Opla Vectra sprzedawany jest od 2008 roku. Jego wygląd średniej klasy samochodu nie ma wiele wspólnego ze wcześniejszymi modelami. Odnosi się on do koncepcji GTC Concept Car , która została przedstawiona w 2007 roku w Genewie. Bogate wyposażenie seryjne Opla Insignia od samego początku przekonało kupców, a liczne nowinki techniczne jak zintegrowany panel dotykowy cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Nadwozie w typie kombi nie zostało – jak to było w zwyczaju – ochrzczone nazwą Caravan, tylko nazywa się teraz Sports Tourer. W tym modelu można elektrycznie zmieniać szerokość otworu tylnej klapy bagażnika. Najsilniejszy standardowy silnik benzynowy to 2,8 litra V6 Turbo do napędu na cztery koła. Najsilniejszy silnik z napędem Diesla to zaś 2,0 litra BiTurbo z systemem common rail. W roku 2013 Opel Insignia został poddany faceliftingowi i do palety modeli został dodany model klasy wyższej Country Tourer. Druga seria ma wejść na rynek w roku 2017. Opel Meriva : pierwsza seria tego vana była budowana od roku 2003. Jako że Meriva A powstała na podstawie platformy modelu Corsa, zalicza się ona do minivanów. Jego następca, Meriva B od roku produkcji 2010 posiada natomiast większe nadwozie i zalicza się do vanów kompaktowych. Silniki benzynowe występują tu w zakresach od 1,4 litra o mocy 100 KM aż po modele turbo o mocy 140 KM, przy napędach Diesla wystarcza zakres od 1,3 do 1,7 litra pojemności skokowej silnika. Mniejsze modele produkowane są jako oszczędne silniki ecoFLEX. Opel Meriva z powodu swoich kompaktowych wymiarów i olbrzymiego wnętrza lubiany jest przede wszystkim jako samochód rodzinny. Cechą charakterystyczną dla Meriva B są drzwi zamykane w przeciwną stronę. Trzecia seria, Opel Meriva C, zapowiadana jest na rok 2017. Opel Mokka : ten kompaktowy SUV istnieje dopiero od 2012 roku, ale już należy do najlepiej sprzedających się modeli Opla. Także jako samochód używany jest istnym hitem, ponieważ już w wyposażeniu seryjnym ma liczne dodatki takie jak klimatyzacja, dynamiczne reflektory hamowania i osiem poduszek powietrznych. W najmniejszym wykonaniu silnik benzynowy ma 1,6 litra i 115 KM, a w najsilniejszym 136 KM i 1,6 litra pojemności skokowej. Możliwe jest nawet zamówienie tego modelu z napędem na cztery koła i z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Czytelnicy czasopisma samochodowego „allrad“ wybrali Opla Mokka w 2013 i 2014 roku jako „Samochód roku w klasie samochodów z napędem na cztery koła“. Ten model z silnikiem benzynowym turbo 1,4 litra i 140 KM zapewnia wiele radości z jazdy. Na początku 2016 roku Opel Mokka przeszedł facelifting, a druga seria tego kompaktowego SUV-a wejdzie na rynek prawdopodobnie w roku 2018.

Opel – historia marki: Pionier niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego

Opel należy do producentów pojazdów o najbogatszej tradycji w Niemczech. Przedstawiamy najważniejsze etapy historii firmy Opel i pokazujemy, jakie modele do dnia dzisiejszego odznaczyły się w jej historii najbardziej.

Lata od 1862 do 1899 - od maszyny do szycia poprzez rower do automobilu

Kamień węgielny do sukcesu położył młody ślusarz Adam Opel w roku 1862, który po zakończeniu kształcenia zawodowego w warsztacie swojego ojca pracował nad pierwszą maszyną do szycia firmy Opel. W latach późniejszych historia firmy Opel znała tylko jeden kierunek - coraz więcej sukcesów. W roku 1868 dzięki posagowi swojej żony Adam Opel zbudował większą fabrykę zajmującą się produkcją maszyn do szycia, a niedługo później pod naciskiem swoich synów przerzucił się na produkcję rowerów. Pierwszy wyprodukowany pojazd był rowerem o wysokich kołach, później zaczęto także konstruować rowery damskie i męskie. Do czasu swojej śmierci w roku 1895 Adam Opel uczynił swoją firmę jednym z największych producentów maszyn do szycia i rowerów w Europie. Synowie, którzy zastąpili go w funkcji zarządzającego firmą również zainwestowali mądrze. W 1899 roku w Rüsselsheim rozpoczęto produkcję samochodów.

1899 do 1930 Opel staje się największym niemieckim producentem samochodów

Luksusowy „Patent-Motorwagen System Friedrich Lutzmann“ jest pierwszym samochodem Opla, jednak wejście na rynek masowy zapewnia firmie dopiero prosty i odporny Opel 4/8 PS, potocznie zwany „samochodem doktorskim”. Inflacja po I wojnie światowej zmusza Opla do zasadniczej zmiany orientacji. Dzięki swojej „rzekotce drzewnej“, czyli modelowi Opla 4/12 PS, rozpoczyna się taśmowa produkcja według wzorców amerykańskich. Dostawy pojazdów rosną skokowo, ich ceny spadają, a liczba pracowników do 1930 roku potraja się. Już dwa lata wcześniej Opel jest największym niemieckim producentem samochodów i przekształca się w spółkę akcyjną. Światowy kryzys gospodarczy, rosnące importy pojazdów z USA oraz spadający zbyt prowadzą do tego, że obaj bracia Opel sprzedają przedsiębiorstwo firmie General Motors. Jak się okazuje, był to dla obu stron korzystny krok.

1930 do 1960 - sukces pojazdów z napędem na cztery koła, produkcja wojenna i nowy początek

W latach 30. Opel umacnia swoją pozycję jako producent odpornych i długowiecznych samochodów, które sprawdzają się w najróżniejszych codziennych sytuacjach. Podczas II wojny światowej w Rüsselsheim nie produkuje się jednak żadnych pojazdów, tylko części uzbrojenia i części do samolotów. Macierzysty zakład zostaje w połowie zniszczony w wyniku bombardowań, a po wojnie przejęty przez zarząd wojskowy z ramienia USA. Zakład Opla w Brandenburgii został zaś wywłaszczony przez Związek Radziecki. Trzy lata później General Motors ponownie przejmuje produkcję w Rüsselsheim. Wraz z utworzeniem Republiki Federalnej Niemiec rozpoczyna się również drugi okres ożywienia firmy Opel, w którym to **** pojazdy sprzedają się doskonale, w niedługim czasie zaczynaną być uważane za symbol pewnego statusu życiowego. Modele z lat 50. odwołują się do wzornictwa amerykańskich krążowników szos, tj. błyszczący chrom, szerokie przednie szyby, małe stateczniki i pokaźne rozmiary są doskonale dopasowane do powojennych czasów cudu gospodarczego.

1960 do 2000: wiodąca marka na rynku, spadające obroty i problemy z jakością

Ośrodek produkcyjny w Rüsselsheim pęka w szwach. W Bochum budowany jest własny zakład, choć na początku schodziły tu z taśmy tylko modele Kadett. W połowie lat 60. Opel dzięki serii KAD sięga klasy wyższej. Kapitän, Admiral i Diplomat w pierwszej generacji odnajdują się całkowicie w tradycji designu rodem z USA. Przy podobnym wyglądzie te trzy opcje różnią się między sobą wielkością silników, wyposażeniem i ceną.

W roku 1971 wyprodukowany zostaje 10-milionowy Opel

Udział w rynku wynosi 20 procent i przewyższa tym samym udziały zaciekłych rywali firmy. Na początku lat 80. producent po raz pierwszy od dobrych 30 lat znowu ponosi straty. Produkcja Opla Corsa przeniesiona zostaje do Hiszpanii. Następnie wskazówki znów przesuwają się w stronę kryzysu i niestety błędy w zarządzaniu i problemy jakościowe prowadzą do milionowych strat.

Od 2000 roku świeży powiew za sprawą nowych modeli i innowacyjnych rozwiązań mobilnych

Na przełomie tysiącleci Opel wprowadza nową paletę modeli i zatrzymuje produkcję niechodliwego towaru, a sprzedaż ożywia się dzięki nowym propozycjom. Zafira plasuje się szybko jako lider na rynku kompaktowych vanów. Fanom samochodów sportowych bardziej podoba się Speedster, a rodziny chętniej kupują Opla Meriva. Także Insignia i elektro-hybrydowa Ampera znajduje swoich nabywców. W roku 2012 mały SUV Mokka staje się zaskakującym hitem. Poza tym Oplowi udaje się wreszcie opanować problemy z jakością, ciągły problem rdzewienia wtedy wreszcie został rozwiązany. W roku 2009 kryzys finansowy dosięga jednak też Rüsselsheim. Koncern macierzysty z USA podupada i rozważa się rozdzielenie firmy. Opel pozostaje wprawdzie częścią General Motors, ale w roku 2014 zakład w Bochum ostatecznie zamyka swoje podwoje. A przyszłość? Oprócz opracowywania nowych modeli inżynierowie zatrudnieni w Rüsselsheim pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami serwisowymi i mobilnymi oraz serwisem Carsharing CarUnity.

Lokalizacje, w których produkowane są obecnie modele Opla.

Land Miasto Modele Opla
Niemcy Rüsselsheim Insignia, Zafira
Niemcy Eisenach Corsa, Adam, Adam Rocks, Adam S
Polska Gliwice Astra, Cascada
Hiszpania Figueruelas Corsa, Corsa Van, Meriva, Mokka
Wielka Brytania Ellesmere Port Astra, Astra Sports Tourer
Wielka Brytania Luton Vivaro

Klasyk spod skrzydeł Opla: samochody używane wdzięk i czar

W dekadach lat 60., 70., i 80. Opel był szczególnie na topie. Do dzisiaj te roczniki są uważane za złoty wiek dla Rüsselsheim. W roku 1974 Walter Röhrl wygrywa swoim Oplem Ascona Mistrzostwa Europy w Wyścigach samochodowych, a z jego modelem-następcą w roku 1982 zostaje nawet zwycięzcą Mistrzostw Świata. Wiele pojazdów z tych czasów do dzisiaj zachowało swój wdzięk i czar. Opel Kadett okazuje się bestsellerem sprzedanym w milionach egzemplarzy, Manta jest gwiazdą wśród młodych gniewnych, a model Monza ucieka nawet na pewien czas konkurencji z Ingolstadt i Sindelfingen. Niegdyś odjazdowe nowe samochody Opla są dziś poszukiwanymi klasykami jako samochody używane – którymi obecnie handluje się po okazyjnych cenach. Opel Kadett : w latach 60. Opel Kadett był odpowiednim samochodem dla Niemców. Kadett B wydaje się skromny, a jego podstawowy model wszedł na rynek jako zgrabny sedan, żeby następnie rozwinąć się jako alternatywa do ciasnego Volkswagen Garbusa. Potem koncepcja rozrosła się i już druga seria modeli Kadett sprzedała się w 2,7 milionów egzemplarzy między rokiem 1965, a 1973. Okazała się ona uosobieniem wytrzymałości i niezawodności. Ten model Opla był kultowym wśród studentów jeszcze do końca lat 90., szczególnie dlatego, że uważany był za niezniszczalny. Edycje specjalne pokazują dzikie oblicze Kadetta B. Rajdowy coupé z opadającym tyłem, czarny matowany model specjalny SPORT albo w wersji luksusowego Kadetta Grand Prix. Model Premium stanowi Opel Festival z 3-biegową w pełni automatyczną skrzynią biegów, reflektorami halogenowymi i do doświetlania poboczy. Opel Manta : o żadnym modelu samochodu i jego kierowcy nie było w obiegu tylu żartów, co o modelu Opel Manta. A tymczasem w latach 70. wybuchła prawdziwa mania na Mantę, która okazała się odnoszącym największe sukcesy samochodem sportowym swojej generacji. . Ponad 500.000 egzemplarzy jedynie modelu Manta A zostało wyprodukowanych w latach 1970-1975. Ochrzczony nazwą tropikalnej płaszczki, tak jak ona posiada również bardzo opływowy kształt. Obraz zwinnego coupé zostanie jednak potem nieco zmącony z powodu modelu Manta B, który przy dużym rozstawie kół i silniejszym napędzie szybko znajduje uznanie w kręgach młodzieży i fanów tuningu. Mimo elementów typu lisi ogon, otwarte okna i kowbojkim samochód dawniej okrzyczany „autem dla prostaków” stawał się stopniowo klasykiem. Dzięki solidnemu wykonaniu Manta firmy Opel przekonuje do dziś jako samochód używany. Opel Monza: nazwa Monza symbolizuje sport motorowy i maksymalną prędkość podczas zataczania kółek. Sportowe coupé Opla o tej samej nazwie wprawdzie nie dotrzymuje tempa rasowym pojazdom wyścigowym, ale za to ten samochód klasy wyższej z Rüsselsheim osiąga maksymalną prędkość 215 km/h. Budowany był on między 1978, a 1986. Zużycie paliwa przez Opla Monza jest niemałe, gdyż to ponad 16 litrów na 100 km. Jednak w porównaniu do innych modeli coupé ze swojej ligi ten ośmiocylindrowy samochód Opla –do dziś bardzo poszukiwany w stanie używanym – jest całkiem oszczędny. Poza tym jego ceny jako samochodu seryjnego były znacznie niższe od cen Mercedesa 280 CE czy BMW 628 CSi. Dla fanów coupé Monza do dziś jest to zaś jeden z najpiękniejszych kiedykolwiek zbudowanych samochodów sportowych.

Komfort podczas siedzenia, światła mijania i osobisty asystent - innowacje z Rüsselsheim

Jedną z najbardziej znanych innowacji w fabryce w Rüsselsheim są drzwi motylkowe w modelu Meriva. Otwierające się w przeciwne strony podwójne drzwi w oparciu o wczesne modele Rolls-Royce’a zostały stworzone głównie z myślą o potrzebach rodzin. Ułatwiają one zapięcie dzieci w fotelikach podróżnych i umożliwiają dorosłym lepiej chronić dzieci przed wypadnięciem z samochodu w trakcie jazdy. Nic więc dziwnego, że ten model Opla w rankingach samochodów używanych zawsze plasuje się bardzo wysoko. W dłuższej niż 150-lat historii firmy znajduje się jednak jeszcze dużo kolejnych praktycznych nowinek. Przedstawiamy najnowsze przykłady.

Fotel ergonomiczny zalecany przez Stowarzyszenie AGR Aktion Gesunder Rücken („Akcja Zdrowe Plecy“)

Dobre fotele i komfort siedzenia od lat idą w Oplu ręka w rękę. W używanych samochodach wysiedziane mocno fotele są typowym znakiem dużego wysłużenia. Dział badawczy i rozwojowy Opla przeciwdziała przedwczesnemu zużyciu siedzeń dzięki zastosowaniu wysokiej jakości foteli. Jednocześnie powinno dać się w nich wygodnie siedzieć, fotel nie powinien powodować bólu pleców, a obciążenia kości i stawów powinny być jak najmniejsze. W modelu Opel Signum w roku 2003 producent z Rüsselsheim był pierwszym, który mógł zaoferować fotele z pieczęcią jakości AGR. AGR oznacza „Akcja Zdrowe Plecy” - stowarzyszenie, które od ponad 20 lat poświęciło się temu tematowi. Ergonomiczne fotele w Oplach (zarówno dla kierowcy, jak i pasażera) oferują 18 różnych możliwości dopasowania, zintegrowaną podporę lędźwiowego odcinka kręgosłupa i wysuwaną nakładkę do ud.

System reflektorów AFL – adaptacyjne światła do jazdy (AFL+)

System adaptacyjnych reflektorów do jazdy (AFL+) zapobiega oślepianiu kierowców jadących po przeciwnym pasie jazdy. Jednocześnie maksymalnie oświetla pobocze drogi, aby kierowca mógł na czas zauważyć na przykład dzikie zwierzęta na poboczu. Przy tym jednakowo dobre oświetlenie zapewnione jest przy różnych prędkościach. Czy to w miastach, czy poza miastem, czy wreszcie na autostradzie – AFL+ posiada bowiem 10 różnych funkcji reflektorów. W zależności od prędkości, warunków na drodze lub natężenia ruchu z naprzeciwka, przełączają one intensywność oświetlenia i zasięg kręgu światła. Obecnie można za dopłatą zamawiać AFL+ w modelach Opla Astra, Mokka i Cascada. Kolejna innowacja Opla zwana systemem IntelliLux już stoi w blokach startowych. Ukrywa się za nią reflektor Matrix LED, który dzięki zastosowanej technologii LED-owej zapewnia jeszcze bezpieczniejszą jazdę w nocy. Światła długie są tu ustawione jako oświetlenie standardowe, które dzięki inteligentnemu sterowaniu automatycznie i bez oślepiania omijają uczestników ruchu jadących z naprzeciwka.

Osobisty Assistent OnStar

Jesienią 2015 roku Opel przedstawił OnStar, czyli osobistego asystenta samochodu. OnStar pomaga uprościć obsługę samochodu. W końcu podłączanie smartfona, panelu dotykowego i różnych aplikacji staje się dla wielu użytkowników wysoce skomplikowane, a już szczególnie w trakcie jazdy. OnStar natomiast po naciśnięciu jednego guzika łączy kierowcę z pracownikiem teamu serwisowego. Ten pomaga przy wprowadzaniu celu do systemu nawigacji, objaśnia komunikaty o błędach diagnozy samochodu albo dzwoni po lekarza w przypadku naciśnięcia na przycisk SOS. OnStar dysponuje połączeniem do mobilnego internetu w standardzie LTE pozwalającym na streaming muzyki i filmów wideo. Co więcej, stan oleju i ciśnienie powietrza w oponach można nadzorować poprzez przeznaczone do tego aplikacje. A odpowiednie naciśnięcie na ekran smartfona pozwala otwierać lub zamykać samochód.