Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
volvo-l.jpg

Volvo

Założyciele firmy Volvo - Assar Gabrielsson i Gustaf Larsson pracowali w zakładach SKF AB (Svenska Kullagerfabriken). Pierwszym pojazdem ich marki był czterocylindrowy model ÖV4 z otwartym nadwoziem wyprodukowany w 1927 roku w szwedzkim Göteborgu. Wkrótce potem wyprodukowano PV4, także z czterocylindrowym silnikiem, ale tym razem z nadwoziem zamkniętym. Do końca lat pięćdziesiątych firma Volvo wprowadziła na rynek dziesięć serii pojazdów. Nie odniosła jednak wielkiego sukcesu, bowiem sprzedaż kształtowała się w tym okresie na średnim poziomie. Prawdziwy przełom nastąpił w połowie lat pięćdziesiątych. Seria dwunasta przyniosła firmie Volvo międzynarodowy sukces. Modele PV444 i PV544 sprzedały się w Niemczech w ilości 440.000 egzemplarzy. Z powodu zupełnie wyjątkowej - garbatej sylwetki - auto stało się niezwykle popularne na świecie. Firma zapewniała też wysoki poziom bezpieczeństwa. Od 1955 roku samochód został wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, a od 1959 już wszystkie modele Volvo miały je w standardzie. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa skonstruowane przez inżynierów Volvo, a następnie opatentowane przez Niemiecki Urząd Patentowy, uznane zostały za jeden z najbardziej pożytecznych wynalazków ostatnich stu lat. Od tej pory Volvo cieszy się sławą najbardziej bezpiecznej marki samochodowej. Produkowana w latach 1956-1970 seria P120 znana jako Volvo Amazon odniosła sukces podobny do PV444/544. Sprzedano aż 660.000 egzemplarzy tego modelu. Był to samochód z zagłówkami w standardzie, co umocniło opinię o Volvo jako pojazdach szczególnie bezpiecznych. Największą popularnością cieszyły się wersje rodzinne w USA, gdzie marka uzyskała znaczącą pozycję w branży motoryzacyjnej. Stany Zjednoczone wkrótce stały się dla Volvo najważniejszym rynkiem zbytu. W roku 1967 rozpoczęto sprzedaż serii solidnych P140. Zwiastowała ona nadejście ery samochodów z kanciastą linią, która na długo zdominowała stylistykę Volvo. W kolejnych latach modele Volvo uzupełniane były o wciąż nowe elementy poprawiające bezpieczeństwo jazdy. Sprzedawany od 1974 roku Volvo 240 otrzymał liczne nagrody, a także tytuł najbezpieczniejszego samochodu roku. Model ten został również wyposażony w katalizator. W latach osiemdziesiątych Volvo wprowadziło ABS i poduszkę powietrzną dla kierowcy. Model Volvo 850 został zainaugurowany na rynku na początku lat dziewięćdziesiątych i stał się sprzedażowym przebojem w klasie wyższej średniej – zwłaszcza w wersji kombi. Po faceliftingu w połowie lat dziewięćdziesiątych oprócz limuzyny S70 sprzedawana jest także wersja kombi V70. Modele klasy średniej (S40, V40, a później V50) produkowano we współpracy z Mitsubishi ze względu na koszty. Volvo reagowało również na trendy w motoryzacji, czego przykładem może być wprowadzenie na rynek w 2002 roku między innymi SUVa XC90 i mniejszą wersję typu crossover kombi XC70. Model XC70 cieszł się ogromną popularnością, szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Jeśli chodzi o alternatywne systemy napędowe, Volvo konstruuje także własne modele: S60, S80 i V70, które wyposażone są w ekonomiczny silnik typu bi-fuel, zasilany benzyną lub CNG. Model C70 to sportowy kabriolet coupé z twardym składanym dachem. W roku 1999 Volvo Car Corporation – dział produkcji samochodów osobowych grupy Volvo – zostało przejęte przez koncern Forda. Po sprzedaniu działu samochodów osobowych Volvo Group produkuje wyłącznie autobusy, samochody ciężarowe, maszyny budowlane, silniki przemysłowe i okrętowe oraz systemy napędowe dla branży lotniczej i kosmicznej. Wszystkie auta osobowe produkowane były przez koncern Forda, w którym Volvo należało do marek premium z grupy tzw. Premier Automotive Group, podobnie jak marki Land Rover, Jaguar i Aston Martin. Od 2010 roku Volvo Cars zostało przejęte przez Geely Holding Group.