Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
porsche-l.jpg

Porsche

Sukces najbardziej intratnego producenta samochodów na świecie zapoczątkował Ferdinand Porsche (1875-1951) już w 1897 roku. Wtedy młody konstruktor i kierowca samochodów testowych przedstawił na Wystawie Światowej w Paryżu samochód elektryczny Lohner-Porsche. Za zastosowanie przełomowego wówczas silnika kołowego w tym wehikule Porsche zyskał sławę i rozgłos na całym świecie. Następnie Austriak zatrudniony był między innymi w spółce Daimler Motoren Gesellschaft, gdzie zajmował się zasadniczo konstrukcją obu samochodów sportowych ze sprężarkami: Mercedes SS i SSK. W 1931 roku Ferdinand Porsche założył w końcu biuro konstrukcyjne Porsche w Stuttgarcie i położył w ten sposób kamień węgielny pod dzisiejszą firmę Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG. Firma inżynierska konstruowała między innymi samochody wyścigowe dla Auto Union, a także brała udział w konstruowaniu Volkswagena (zwanego Volkswagen 38 lub także Porsche typ 60 –prekursora garbusa VW, który produkowany był jednak dopiero po wojnie). Poza tym, w tym czasie zaprojektowany został poszukiwany dzisiaj rarytas, Porsche Traktor Diesel. Syn Ferdinanda Porsche, Ferry Porsche, w 1947 roku przejął od swojego ojca kierowanie przedsiębiorstwem. W 1948 roku w badeńskim mieście Schwäbisch Gmünd uczestniczył on w projektowaniu i opracowaniu nie tylko „pierwszego prawdziwego Porsche”, Porsche 356/1, Roadstera z nadwoziem z metali lekkich na bazie części VW, lecz także samodzielnie zaprojektował znany herb Porsche. Ferdinand Porsche jun. kształtował młody koncern i torował mu drogę jako producent sportowych samochodów. Rok przed śmiercią swojego ojca w 1951 roku Ferry postanowił przenieść się z powrotem do Stuttgartu-Zuffenhausen, gdzie zakupiono własne hale produkcyjne i urządzenia. Firma Porsche stała się wtedy samodzielną fabryką samochodów. Aby specjalizować się jako prawdziwy producent sportowych wozów, Ferry próbował rozpowszechnić swoje modele także w najróżniejszych wyścigach samochodowych. W 1951 roku Porsche 356 wygrał swój pierwszy międzynarodowy rajd - 24-godzinny wyścig Le Mans, po którym nastąpić miało wiele kolejnych sukcesów także innych modeli, np. Porsche Spyder 550. Proporcjonalnie z liczbą międzynarodowych sukcesów rajdowych wzrosły także wskaźniki sprzedaży nowych i starych modeli. Zaprezentowany w 1953 roku model 550 Spyder sprzedawał się najlepiej dzięki popularności sportów rajdowych. Dekadę później wszedł na rynek bardzo pożądany jeszcze dzisiaj, niezapomniany Porsche 911, którego nadwozie miało znowu swój początek w rodzinie Porsche, a koncepcja stylistyki została nakreślona przez syna Ferry’ego – Ferdinanda Alexandra Porsche. Modele Porsche 914/4 i 914/6 oraz Porsche 917 do dzisiaj jedne z osiągających największe sukcesy samochodów wyścigowych, weszły na rynek w 1969 i 1970 roku. W 1971 roku powstało w Weissach Centrum Rozwoju, a tym samym dzisiejsza Porsche Engineering Group, 100-procentowa córka Porsche AG (w 1972 roku firma Porsche została przekształcona w spółkę akcyjną pod przewodnictwem rady nadzorczej z Ferry’m Porsche na czele) i odpowiedzialna za prace dotyczące rozwoju w zakresie nadwozia, techniki i przede wszystkim technologii silnikowej. W 1974 roku na rynek wszedł pierwszy Porsche 911 Turbo. Wraz z modelem 924 firma Porsche po raz pierwszy przedstawiła sportowy samochód Transaxle, gdzie skrzynia biegów i napęd znajdują się z tyłu, silnik zaś z przodu. Wraz z początkiem produkcji „dużego Porsche” 928 z silnikiem V8 z metali lekkich, aluminiowym podwoziem i konstrukcją Transaxle w 1977 roku jedyny do tej pory sportowy samochód wybrany został „samochodem roku”. Lata 80. XX wieku dla koncernu Porsche były naznaczone sukcesami w sportach rajdowych modelu 956 i zaprezentowanej w 1988 roku z okazji 25-letniego jubileuszu Porsche 911 z serii Carrera 911. W nowości techniczne, takie jak technologia katalizatorów trójdrożnych, elektronicznie regulowany napęd na cztery koła lub tryb Tiptronic, automatyczna skrzynia czterobiegowa, modele Porsche wyposażone były od teraz seryjnie. Po trzech i pół roku badań i rozwoju w 1996 roku rozpoczęła się produkcja roadstera z umieszczonym centralnie silnikiem Porsche Boxster. Odnoszący sukcesy model Porsche 911 był ciągle udoskonalany. W 1995 roku otrzymał silnik Biturbo i system diagnozy OBD. W 1997 roku chłodzony 6-cylindrowy silnik typu bokser. W 1998 roku zmarł Ferry Porsche, a od czasu jego śmierci, ze względu na liczne przepychanki w sprawach kompetencji wokół koncernu, żadni członkowie rodziny nie mogli być już w zarządzie. W 1999 roku powstało nowe miejsce produkcji w Lipsku, gdzie obecnie produkowane są Porsche Cayenne, Porsche Cayman i Porsche Carrera GT. Po przełomie wieków kuźnia sportowych samochodów odnotowywała jeden rekordowy wynik po drugim, do czego przede wszystkim przyczynił się Porsche Cayenne, który nadrobił z nawiązką straty zbytu modeli Boxster i 911. Za rok gospodarczy 2007/2008 firma Porsche mogła wykazać zysk, który wynosił 8,57 miliardów euro (przed opodatkowaniem) i był wyższy niż obroty koncernu. W czerwcu 2007 roku strategiczna firma Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG została wyodrębniona w stuprocentową spółkę-córkę Porsche Automobile Holding SE. Nowo założony holding prowadzi ponadto udziały w Volkswagen AG w wysokości aktualnie 50,76% akcji. Celem było zwiększenie udziałów w 2009 roku do 75% z zastrzeżeniem gospodarczych warunków ramowych, a tym samym utorowanie sobie drogi do umowy o dominacji w zarządzaniu firmą. Wielostopniowemu przekazaniu większości udziałów do Volkswagena towarzyszyły do tej pory spory z rządem Dolnej Saksonii o ustawę VW, jak również krytyka stylu zarządzania prezesa zarządu i różnice dotyczące składu wspólnej rady zakładowej. Zawirowania kursów na skutek sprzedaży fikcyjnych doprowadziły jesienią 2008 roku do tego, że akcja Volkswagen była przez krótki okres czasu sprzedawana na giełdzie za ponad 1.000 euro. Jednocześnie skutki światowego kryzysu finansowego nie oszczędziły także firmy Porsche, która zanotowała spadek obrotów ponad 14% w porównaniu z poprzednim rokiem. Niezależnie od tego na koniec stycznia 2009 roku, po trzech latach budowy w siedzibie w Stuttgarcie-Zuffenhausen otwarto stworzone przez wiedeńskiego architekta Delugana Meissla, warte 100 milionów euro Muzeum Porsche. We wrześniu tego roku rozpoczęła się sprzedaż piątej serii produkcyjnej czterodrzwiowego modelu Gran Turismo Panamera.